• Viktigt meddelande:

    Viktigt meddelande till allmänheten i Skelleftehamn och Örviken i Skellefteå kommun, Västerbottens län. Det brinner i ett industriområde med kraftig rökutveckling till följd. Räddningsledaren uppmanar alla i området att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Västerbotten.

Föreslår byggstart av höghastighetsjärnväg till Jönköping

Uppdaterad
Publicerad

En första del av höghastighetsjärnvägarna bör påbörjas redan nästa år på sträckan Järna-Jönköping. Det föreslog Sverigeförhandlingen, som driver projektet åt regeringen, vid ett seminarium i Almedalen idag.

Sverigeförhandlingen som skött kontakterna mellan regeringen och kommunerna anser att det nu är dags att trycka på startknappen för hela det omdiskuterade projektet med höghastighetsbanor.

Förslaget som presenterades idag innebär alltså att man vill starta med en satsning på en ny bana från Stockholm till Jönköping. Och det snarast.

– Vi måste göra något åt järnvägsstrukturen i Sverige och det här är det bästa sättet att komma igång, säger förhandlaren HG Wessberg.

Start nästa år

Redan nästa år menar han att arbetet skulle kunna starta med del som redan är framtagen från Stockholm till Linköping, och under tiden skulle en förlängning ner mot Tranås och Jönköping kunna projekteras.

– Praktiskt har vi redan kommit långt i planeringen för den första delen mot Linköping och då skulle man kunna förlänga mot Jönköping, menar HG Wesssberg.

Men han ser även flera direkta nyttor av en höghastighetsbana Stockholm – Jönköping.

Ny arbetsmarknadsregion

– Så fort trafiken är igång på den sträckan så skapas en arbetsmarkandsregion kring Jönköping, Tranås, Linköping och Norrköping som inte finns idag.

– Jönköping är dessutom en av väldigt få större städer som ligger utanför dagens stambanesystem. Detta skulle också genast avlasta södra stambanan som är så hårt belastad idag.

Hur stor roll har det spelat att Jönköpingsregionen varit så aktiv i arbetet för höghastighetsbanor?

– Det har ju inte skadat i alla fall. På marginalen har det haft betydelse, säger HG Wessberg.

När skulle då sträckan Stockholm – Jönköping kunna vara klar?

– Om man är optimistisk så handlar det om före år 2030. Det är viktigt att komma igång nu, det finns en fara i dröjsmål.

Handelskammaren jublar

Bland de länsbor som var på plats i Visby kom beskedet som en överaskning säger Jonas Ekeroth, VD för Handelskammaren i Jönköpings län:

– Ingen såg det här komma redan idag, det är den stora snackisen här.

– Ett fantastiskt besked för Jönköping och Tranås, men det riktigt stora beskedet är att man faktiskt föreslår regeringen att nu börja bygga höghastighetsjärnvägar i en ny sträckning, säger Jonas Ekeroth till SVT Nyheter Jönköping.

Sverigeförhandlingens förslag har idag överlämnats till regeringen. Några definitiva beslut är ännu inte fattade. Tanken är att höghastighetsbanorna på sikt ska förbinda storstäderna Stockholm, Göteborg och Malmö.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.