Jättesmileyn som är fem meter i diameter och 700 kilo tung kommer under två månader att pryda Rådhusets tak. En kamera registrerar de förbipasserades ansiktsuttryck och med avancerad teknik omvandlas smileyn till antingen glad, ledsen eller upprörd.
– Det är lite obehaglig teknik i botten, men konstnärerna har en förmåga att överdriva det där. Den här teknologin används ibland för att kapitalisera på vårt känsloliv. Nu kanske man får upp ögonen för det. Jag hoppas det väcker diskussioner, säger curator Jonatan Habib Engqvist.
Kameran som registrerar ansiktsuttrycken kommer inte att spara någon information.
Sista utställningen
Konsthall Jönköping har varit ett tvåårigt konstprojekt med kommunen som uppdragsgivare: ”att pröva och iscensätta flera konstprojekt på olika platser runt om i Jönköpings kommun.
Konsthall Jönköping prioriterar konstverksamheten i första hand – inte lokalerna.” Public Face blir projektets sista utställning.
Ny kontext
Konstverket har skapats av de Berlinbaserade konstnärerna Julius von Bismarck, Benjamin Maus och Richard Wilhelmer. Tidigare har det monterats på en fyr, en övergiven flygplats, en silo i centrala Berlin och ovanpå ett hyreshus i Wien.
– Det som kanske händer i den här översättningen är att det skapas en koppling mellan beslutsfattande organen och medborgarens allmänna tillståndet, säger Jonatan Habib Engqvist.
Betydelsen av neon
Konsthall Jönköping har i uppdrag att ”synliggöra samtidskonst som provocerar, berör människor och breddar samhällsdebatten”. Jonatan Habib Engqvist tyckte konstverket matchade både de ambitionerna och staden Jönköping.
– Jönköping har en av Sveriges sista neonfabriker, så vi borde ha något med neon tyckte jag, säger utställningens curator.
Konsthall Jönköpings sista utställning Public Face invigs söndag den 26 november av kommunalrådet Ann-Marie Nilsson.