Arkivbild. Foto: TT

Trafikverket varnar för risker med motorproblem

Uppdaterad
Publicerad

Runt tre personer dödas varje år när de får stopp med bilen eller motorcykeln på mötesfria vägar och går ut för att kontrollera fordon.

Nu varnar Trafikverket.

– Hoppa över räcket och håll dig borta från vägen, säger Magnus Lindholm, trafiksäkerhetsanalytiker på myndigheten.

SVT Nyheter Jönköping har berättat om olyckan på E4:an då en mc-förare blev påkörd av en lastbil efter att han fått problem med motorcykeln och tvingats stanna.

Enligt Magnus Lindholm dödas mellan två och tre personer varje år i den här typen av olyckor, alltså då trafikanter lämnar sina fordon på motorvägar eller 2+1-vägar och blir påkörda.

– I förhållande till antalet dödsolyckor överlag så är det väldigt få, men vi vet inte hur många olyckor det är på den här typen av vägar totalt sätt, säger han.  

Ett överraskningsmoment

Han tror att en person i vägrenen kan bli ett överrsakningsmoment för många förare på motorvägar.

– De är inte med på att något plötsligt förändras när de kört mil efter mil och styrt lätt med ratten, säger Magnus Lindholm.

Har förare blivit mer oaktsamma?

– Olyckorna är återkommande år efter år och är ungefär lika många. Jag tror inte man är mer oaktsam än tidigare, säger han.

Farligt att vara där

Men enligt Magnus Lindholm finns det en risk att den här typen av olyckor ökar eftersom motorvägar och 2+1-vägar byggs ut i Sverige.

– Det blir fler ställen där man kan hamna i den här situationen, säger han.

Och Magnus Lindholm har ett råd till dem som får motorstopp på en motorväg efter att de satt ut varningstriangeln.

– Man ska inte vistas där längre än man måste. Hoppa över räcket till säkerhet eftersom det är för farligt att vara där, säger han.

Varje år dör runt 260 personer i trafiken i Sverige.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.