Tommy Jonsson vid Transportarbetareförbundet i Jönköping arbetar sedan januari med att kartlägga branschen i landet. Han menar att syftet är att rädda den svenska åkerinäringen. Projektet som kallas ”ordning och reda i åkeribranschen” går ut på att kartlägga de svenska företeg som enligt Tommy Jonsson använder sig av falska egenföretagare och bemanningsföratag som bland annat utnyttjar utländsk arbetakraft till slavlöner. Och efter snart fem månader konstaterar han att det är värre än de befarat.
Kombiterminaler
– Det finns exempel på upplägg där företaget enligt egen uppgift har 1 – 128 fordon, men inga anställda. Många anlitar också utländska bemanningsföratag, berättar Tommy Jonsson, som tillsammans med en kollega i Göteborg avsatts för att arbeta med projektet.
Också statliga kombiterminaler har granskats och Tommy Jonsson menar att staten är med och subventionerar lönedumpning eftersom de via sina bolag i branschen står för liknande upplägg som övriga med utländsk arbetskraft.