Jessica Carlqvist (V) hade ställt samma fråga som många andra båtägare i Örebro – Vad gör kommunen för att göra Svartån och Hjälmaren farbar?
Frågan fick kommunalrådet Björn Sundin (S) svara på och konstaterade att det är en fråga som kommer att engagera ännu mer om några månader när det är dags att åka ut med båten.
– Det är en komplex fråga, svarade han på interpellationen. Men vi har avsatt pengar i budgeten för att genomföra muddring. Problemet är att vi inte har ett godkänt förslag på var vi ska göra av muddringsmassorna.
Läs också: Stopp i farleden – båtarna kan bli fast
Frågan inte ny
Det visar sig nämligen att bottenmassorna innehåller mycket gifter och att bara lägga upp massorna utefter Svartån är uteslutet. Av kostnadsskäl går det inte heller att transportera massorna och låta SAKAB ta hand om dem.
Men frågan är inte ny, den har diskuterats i minst fem år och under tiden brottas båtägare Janne Johansson med mer påtagliga problem. För honom blir det allt mer ohållbart att ha båten inne i Örebro.
– Jag sitter som Örebros fånge just nu, konstaterar han bedrövat. När jag skulle transportera hem båten i höstas fastnade jag i Röda tunnan i farleden. Det gick åt en stor motorbåt att bogsera loss mig – och sen fastnade den också.
”Finns anledning att vara orolig”
Farleden ska hålla ett djup på 2,10 och på Sjöfartsverket väntar man nu på en åtgärdsplan från Örebro kommun.
I talarstolen beklagar Björn Sundin (S) att det tagit sån tid att hitta en lösning – och att ingen är i sikte.
– Jag hoppas innerligt att vi kommer att klara sjöfarten men det finns anledning att vara orolig.
Janne Johansson tänker nu ut andra lösningar.
– Jag kommer sannolikt att flytta min båt. Det gissar jag att turistbåtarna också tvingas till.