Foto: SVT

Är miljonsatsningen på elitidrotten bortkastad?

Uppdaterad
Publicerad

Örebro kommun lade förra året nästan åtta miljoner på marknadsföringsstöd till elitidrottsföreningar i staden. Nu visar ny forskning från Örebro universitet att stöd till elitidrott inte ger någon effekt på tillväxten.

Emelie Värja forskar vid Örebro universitet. I projektet ”Samhällsekonomiska effekter av kommunala kultur- och idrottssatsningar” har hon undersökt vilken effekt ett lag i herrallsvenskan i fotboll eller ett SHL-lag har för den ekonomiska tillväxten i en stad.

En forskning som är särksilt intressant för just Örebro som har ett lag av varje. ÖSK i allsvenskan och Örebro Hockey i SHL.

– Hittills har jag inte hittat några effekter på tillväxt i medelinkomst eller nettoinflyttningen i kommunen av att man har ett SHL-lag eller ett allsvenskt fotbollslag, säger Emelie Värja.

Vad är slutsatsen?

– Slutsatsen som jag hittills kan säga är att man inte kan motivera bidrag till allsvenska- eller elitserielag med att det skulle vara bra för ekonomisk tillväxt.

Tittat på två saker

För att kartlägga effekterna har hon tittat på två saker: om medelinkomsten bland stadens invånare påverkats och om inflyttningen till kommunen har påverkats.

– Det har flera som har tittat på det. I USA har man till exempel sett om det skapas nya jobb eller om det är fler företag som etablerar sig i kommunen, men man brukar säga att det här reflekteras i en ökad medelinkomst i kommunen också, säger Värja.

Förra året delade Örebro kommun ut nästan åtta miljoner kronor i stöd till elitidrottsföreningar. Örebro SK (fotboll) och Örebro Hockey fick 2,9 miljoner vardera för marknadsföring och namnrättigheter.

– Dels är det ju trevligt för oss som bor här. Vi kan se elitidrott på hemmaplan till skillnad från många andra orter och det är positivt i sig. Men sen tror jag att det ger en känsla av att något är på gång och det kan elitlagen också bidra till såklart, säger kommunalrådet Björn Sundin (S) och fortsätter:

– Jag tror att det är svårt att visa på samband som går att styrka i forskning både när det gäller kultur och investeringar i idrott. Däremot tror jag vi kan vara ganska säkra på att marknadsföringsvärdet finns där.

Emelie Värja håller med om att elitidrott kan ha andra värden än vad som kan mätas i tillväxt för en kommun.

”Måste veta all fakta”

– Man kan ju fortfarande värdera elitidrotten högt i en stad om invånarna till exempel tycker att det är trevligt att kunna prata om det här på arbetsplatserna eller om det känns som att man får en sammanhållning i kommunen så kan det ju värderas till ett visst pris, säger hon och fortsätter:

– Men då måste man ju veta all fakta och även titta på alternativen. Tycker de att det är bättre med idrott än att vi har fler lärare i skolan till exempel?

– Jag tror inte att man ska ställa det emot varann. Det handlar om att marknadsföra stan och göra att stan fortsätter växa och då får vi mer pengar till lärarlöner och till fler lärare, säger Sundin.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.