Norrköpingsstation för Ostlänken

Uppdaterad
Publicerad

Norrköping är en vinnare – en av orterna med station längs nya spåret.

– Det här är det bästa tänkbara för oss, säger Lars Stjernkvist (S), kommunstyrelsens ordförande i Norrköping.

Norrköping blev en av orterna med station längs spåret när Sverigeförhandlingen idag presenterade sträckningen för den nya höghastighetsjärnvägen som ska binda samman Stockholm, Göteborg och Malmö.

Höghastighetsbanan

I centrala Norrköping ska det byggas en station för höghastighetståg enligt järnvägsutredningen. Alla tåg, oavsett om de stannar eller inte kommer passera innerstaden.

– Lösningarna innebär positiva möjligheter för både vår regionala trafik och resor till Stockholm, säger Lars Stjernkvist.

Sverigeförhandlingen förslår en förskotteringen på 137 miljoner kronor för Norrköpings del, som betalas tillbaka senare när bostadsbyggandet genomförts. Men Kommunen ska komma med förslag på medfinansiering och volym på bostadsbyggande innan Sverigeförhandlingen kommer med förslag.

– Sverigeförhandlingen verkar förstå att kompletterande lokala åtgärder är viktiga. Det är dock bekymmersamt att man fortfarande tänker att kommunerna, förutom stora egna investeringar, ska medfinansiera statlig infrastruktur, säger Ulf Arumskog som är utvecklingschef för Ostlänken.

Alla Ostlänkenkommunerna finns med som stationer i förslaget. Norrköpings arbete tillsammans med Trafikverket kan därmed fortsätta, menar Norrköpings kommundirektör Åsa Byman Falck.

– Nu fortsätter arbetet för att utveckla Norrköping och för att byggstarten 2017 ska bli verklighet, säger hon.

Höghastighetsjärnvägen

Vid sidan av de tre storstäderna Stockholm, Göteborg och Malmö kommer inledningsvis totalt 13 andra stationsorter att ingå i förhandlingarna om höghastighetsjärnvägen:

Vagnhärad, Skavsta, Nyköping, Norrköping, Linköping, Tranås, Jönköping, Borås, Landvetter Flygplats, Mölnlycke, Värnamo, Hässleholm och Lund.

Tanken är att tågen, med en hastighet av upp till 320 kilometer i timmen, ska kunna klara sträckan Stockholm-Göteborg på två timmar och Stockholm-Malmö på två och en halv timme.

Enligt Trafikverket kommer järnvägen att kosta mellan 190 och 330 miljarder kronor.

Större delen av järnvägen ska finansieras av statliga lån, men upp till 10 procent ska medfinansieras av kommuner och regioner via exempelvis banavgifter och tillfälliga infrastrukturskatter.

Källa: Sverigeförhandlingen.se.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Höghastighetsbanan

Mer i ämnet