Gotland – Allt tuffare att driva medeltidsveckan

Uppdaterad
Publicerad

Medeltidsveckan på Gotland är i full gång och festivalen drar som vanligt tusentals besökare. Men trots ett stort intresse så har det blivit allt tuffare att driva veckan. Inte minst i år då huvudsponsorn hoppade av.

-Vi saknade egentligen väldigt mycket pengar för att överhuvudtaget kunna satsa på en medeltidsvecka i år, verksamhetschefen Marie Flemström till Östnytt.

Precis som alla andra festivaler så kämpar även Medeltidsveckan för att gå runt ekonomiskt. Det är inte besökarna som sviker utan vädrets makter som bestämmer hur små eller stora intäkterna blir på de två enda inkomstkällorna, tornespelen och marknaden som hålls utomhus.

Medeltidsveckan omsätter några miljoner varje år och det är både företag och privatpersoner som arbetar ideellt för att projektet ska kunna genomföras.

Det är 28:onde året i rad som veckan arrangeras och många gånger under historiens gång har konkurshot lurat runt hörnet. Men i år så provade man en ny affärsmodell.

-Med glimten i ögat har vi sagt att medeltidsveckan består av totalt 183 timmar och då har vi sålt timmarna en och en, fortsätter Marie Flemström.

Nytt för i år är Battle of Wisby 1361 som återskapas vid Mästerby med hundratals deltagare från hela världen.

July Auguststjärna

july.auguststjärna@svt.se

Ulf Larsson

ulf.w.larsson@svt.se

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.