För ett år sedan gav regeringen fyra myndigheter i uppdrag att stoppa trafiken med de olagliga spritbussarna som årligen tar in tiotusentals ton alkohol till Sverige.
– Jag kan väl säga att insatserna vi har gjort har naturligtvis gett oss det förväntade resultatet. Vi genomförde det och fick en del fällande domar som naturligtvis svider bland de inblandade. Periodvis dämpade vi trafiken lite grann, men verksamheten är tyvärr tillbaka i full skala igen, säger Lars Bäckström chef vid tullens gränsskydd i Malmö.
Otillräckliga insatser
Den första delrapporten av myndigheternas arbete har nu skickats till regeringen och där konstateras att ”insatserna är inte avskräckande nog. Det krävs stora personella resurser, det räcker inte med enstaka tillslag utan man måste hitta andra möjligheter”.
– Kontrollmetoden kan göra en del, men den är inte allena saliggörande för att man ska få en bättre effekt. Man måste se över tillståndsgivningen för bussbolagen och man behöver titta skattemässigt att de gör rätt för sig. Det behövs en ordentlig granskning, säger Lars Bäckström.
Brist på resurser
Under första halvåret av myndigheternas arbete gjordes en enda stor samfälld insats. Under en vecka i våras kontrollerades 20 bussar och över 40.000 liter alkohol togs i beslag och ett stort antal förundersökningr inleddes och 30 personer frihetsberövades.
– Det blev fullbelagt i arresterna och man fick transportera folk långa sträckor, vilket tog enorma resurser. Skulle man göra dessa insatser varje vecka skulle rättsapparaten haverera. Det är inte möjligt att genomföra, menar Lars Bäckström.
Övertygad om att det går att stoppa
Trots svårigheterna, brist på resurser och kompletterande metoder till den kontrollverksamhet som finns i dag, ser man från tullens sida ändå att det i framtiden kommer finnas möjligheter att stoppa spritbusstrafiken.
– Vi ska inte vara i mål ännu. Jag känner att det kommer komma fler åtgärder som säkert dämpar den här trafiken, det är jag övertygad om.