Enligt stämningsansökan har Strukton varit oaktsamma och brustit avseende ”undersökning och riskbedömning av arbetet samt utformningen av arbetsmiljöplan till följd att risk för intrång i intilliggande spårs säkerhetszon inte beaktats”.
Dessutom menar Riksenheten för miljö- och arbetsmiljömål att företaget inte sett till att korrekt skydd funnits vid intilliggande spår.
En död – 20 skadade
Struktons grävlastare arbetade på det intilliggande spåret och hade halkat av spåret. För att kunna komma upp på spåret igen lyfte föraren upp frontskopan för att kunna sikta in sig på rälsen igen. Just då kom ett X2000-tåg i 129 km/h och körde in i frontskopan.
Vid olyckan blev tågets hela vänstra sida skadad, en resande i tåget omkom och 20 personer skadades, varav nio allvarligt.
Brister konstaterades
Haverikommissionen konstaterar att olyckan berodde på bristande rutiner i skydds- och säkerhetsplaneringen i projektet och att olyckan inte skulle ha skett om det intilliggande spåret hade stängts av för trafik.
Bristerna fanns i flera nivåer av Trafikverkets projektorganisation, som att behovet av att stänga av det intilliggande spåret under delar av arbetstiden inte uppmärksammats i samband med anbudsgivningen för projektet, under dess planering och inte heller under projektets fortsatta gång.
Strukton bestrider
Strukton Rail å sin sida bestrider företagsboten och hävdar att även Trafikverket bär ansvar för olyckan, enligt företagets hemsida.
– Vi hade arbetsmiljöansvaret på platsen och har därför en stor del av ansvaret för den mycket tragiska järnvägsolyckan. Men åklagaren borde även peka ut Trafikverket som ansvariga, bland annat eftersom de trots önskemål från oss inte hade sänkt hastigheten på spåret, säger Robert Röder, vd på Strukton Rail.