Om ett par år börjar arbetet med den 15 mil långa höghastighetsjärnvägen mellan Järna och Linköping. I maj presenterade Trafikverket ett mer detaljerat förslag på hur Ostlänken kommer att byggas utanför Norrköping. Kartorna innehåller både tunnlar och broar som ska gå genom den planerade korridoren.
Under våren har Trafikverket haft ett antal samrådsmöten där det har varit öppet hus för berörda i området. Trafikverket har velat samla in så många synpunkter som möjligt innan man till slut fastställer exakt hur Ostlänken ska dras.
Vill ha fri rörlighet
För skid- och orienteringsklubben OK Kolmården är det viktigt att området även i framtiden kan utnyttjas med fri rörlighet för rekreation, friluftsliv och skogssport.
”För oss som ofta vistas i området för att orientera är önskemålet en tunnel genom Kolmården för Ostlänken. Det är ett intresse som vi nog delar med många andra som utnyttjar området och det finns även fördelar för järnvägen med tunnelalternativ eftersom det innebär mindre höjdskillnader för tågen” skriver föreningen på sin hemsida.
Rimligt med tunnel
I det förslag som Trafikverket har presenterat dras Ostlänken i tunnlar från Stenkullen till ”Bollen” vid Gamla Stockholmsvägen. Från klubbens sida menar man att det är rimligt att kräva samma princip för den fortsatta sträckan till Gullvagnen.
Namninsamlingen, som just nu har 148 påskrifter, kommer att skickas till Trafikverket. Klubben uppmanar även sina medlemmar att skicka in egna synpunkter till Trafikverket.