Luftfartsverket planerar i vår att ta beslut om att flygledning på fem flygplatser ska fjärrstyras ifrån Arlanda. Tekniken används idag på Örnsköldsviks flygplats, som fjärrstyrs ifrån en central i Sundsvall. Till sommaren ska Sundsvall också fjärrstyra den civila flygledningen i Linköping. Men på Gotland är man inte övertygade om teknikens säkerhet.
– Vi är inte säkra eller övertygade om att det kommer att fungera. Behöver man backup så är det inte så lätt att ta sig till Gotland. Om inte flyg kan komma hit, så är det båten och det tar tid. Det är den tidsaspekten som gör att vi inte känner oss trygga med systemet, säger Björn Jansson (S), ordförande för regionstyrelsen på Gotland.
Önskar ett reservsystem
Region Gotland efterlyser en backup och man får stöd av Allan Widman (L), ordförande i riksdagens försvarsutskott. I en interpellationsdebatt med försvarsminister Peter Hultqvist (S) den 17 mars efterlyste han en redundans på flygplatsen.
– Det här kommer att avgöras i närtid. Men vår regering och den för totalförsvaret ansvarige ministern har uppenbarligen ingen uppfattning, sade han.
Allan Widman ser en risk för att Fjärrstyrning kommer att kunna påverka försvaret. Strax norr om Visby flygplats ligger försvarets del av flygfältet, F17G, som används för att tanka och serva Försvarsmaktens flygplan. Också dessa plan får idag flygledning från Visbytornet. Försvarsministern litar dock på att Försvarsmakten ser till att deras verksamhet inte äventyras.
– Jag har förtroende för att överbefälhavaren och den personal inom Försvarsmakten som arbetar med de här frågorna, enligt den inriktning som har angetts, löser den här typen av problematik, svarade han Allan Widman.
Luftfartsverket och Försvarsmakten diskuterar
Just nu pågår samråd mellan Luftfartsverket och Försvarsmakten. Frågan är vad försvarets synpunkter kan komma att innebära för fjärrstyrningen.
– Där ser jag en möjlighet att försvarets synpunkter kan leda till ett annat beslut, säger Björn Jansson.