Personalen vid Kriminalvårdens servicecenter och Post Nord arbetar i samma hus vid Saltängen. Det rör sig om 400 personer, en del arbetar som chaufförer och brevbärare och ska ta sig till och från sina utdelninsgområden.
Det handlar även om kontorspersonal som behöver gå mellan Kriminalvårdens servicecenter och huvudkontoret för att vara med på möten och annat.
Nu har huvudskyddsombuden i en gemensam skrivelse till Norrköpings kommun ställt krav på åtgärder.
En person ihjälkörd
Ombuden beskriver en farlig arbetsmiljö för medarbetarna. Personalen måste bland annat passera en av Norrköpings mest trafikerade rondeller, den så kallade Kungarondellen, där flera olyckor har inträffat. Förra året blev en person ihjälkörd på övergångsstället.
Så sent som den senaste veckan har två anställda på Kriminalvården varit med om allvarliga tillbud.
”I det ena fallet blev en personal på cykel påkörd av en bilist som dessutom smet från arbetsplatsen och i det andra fallet står vår personal paralyserad mitt på övergångsstället när en bil med tjutande bromsar lyckas få stopp alldeles intill” skriver skyddsombuden.
Flera olyckor bland personalen
De kräver även förbättringar vid övergångsstället utanför postterminalen. Där passerar både tät och tung trafik på väg till och från flera industriområden. Flera i personalen har själva varit med om eller bevittnat olyckor här, och minst en gående har blivit påkörd.
Hastighetsbegränsningen är satt till 60 kilometer i timmen, vilket skyddsombuden vänder sig emot.
Personalen känner stor oro inför riskerna, enligt skyddsombuden. De framhåller samtidigt att arbetsgivarna har agerat. Kriminalvården har till exempel beslutat att all personal som rör sig mellan huvudkontoret och servicecentret måste bära varselväst under vissa delar av året.
Nu vill skyddsombuden att också kommunen agerar.
Inte rimligt med så stora risker
”Vi kräver åtgärder från kommunen för att säkerställa säkerheten för våra kollegor. Det kan inte vara rimligt att behöva utsätta sig för dessa stora risker under yrkesutövning” skriver de.
De kräver både hastighetssänkningar och säkrare övergångsställen: ”Utan dessa åtgärder föreligger akut risk för allvarliga olyckor med risk för dödlig utgång”.