Lars Stjernkvist (S), kommunalråd i Norrköping, är glad trots mindre pengar till Ostlänken.

Stjernkvist: ”Restiden ökar inte så mycket”

Uppdaterad
Publicerad

Norrköpings kommunalråd Lars Stjernkvist (S) oroar sig inte över tankarna på att lägga ner snabbjärnvägsprojektet. Han anser att det viktigaste är att man får tågtrafiken att fungera.

Idag presenterade Trafikverket sitt senaste bud. Nu beräknar de att den nya järnvägen kommer att kosta 230 miljarder kronor, med reservation för att det kan komma att bli 30 miljarder mer eller mindre. Men man presenterade också ett alternativ, att istället rusta upp den järnväg som finns idag, något som beräknas kosta omkring 130 miljarder kronor

Lars Stjernkvist (S), kommunstyrelsens ordförande i Norrköping har förståelse för om stadsmakterna väljer att satsa på upprustning istället för nybygge eftersom det handlar om så mycket pengar, men han tror inte det spelar så stor roll för Norrköping:

Ostlänken

– På den här sträckan blir effekterna så små i restid att det inte har så stor betydelse.

Hur snabbt ett snabbtåg går gör alltså inte så mycket, Stjernkvist är övertygad om att förebättringarna av järnvägsnätet ändå kommer att göra att Norrköping blir en integrerad del i storstadsregionen Stockholm, men han anser samtidigt att det skulle vara väldiga fördelar med höghastighetståg.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Ostlänken

Mer i ämnet