Idag presenterade Trafikverket sitt senaste bud. Nu beräknar de att den nya järnvägen kommer att kosta 230 miljarder kronor, med reservation för att det kan komma att bli 30 miljarder mer eller mindre. Men man presenterade också ett alternativ, att istället rusta upp den järnväg som finns idag, något som beräknas kosta omkring 130 miljarder kronor
Lars Stjernkvist (S), kommunstyrelsens ordförande i Norrköping har förståelse för om stadsmakterna väljer att satsa på upprustning istället för nybygge eftersom det handlar om så mycket pengar, men han tror inte det spelar så stor roll för Norrköping:
– På den här sträckan blir effekterna så små i restid att det inte har så stor betydelse.
Hur snabbt ett snabbtåg går gör alltså inte så mycket, Stjernkvist är övertygad om att förebättringarna av järnvägsnätet ändå kommer att göra att Norrköping blir en integrerad del i storstadsregionen Stockholm, men han anser samtidigt att det skulle vara väldiga fördelar med höghastighetståg.