Mycket går att lära sig utanför klassrummet och inte enbart genom läroböcker. Två förskolor i Motala och Dansätersskolan i Borensberg har besök av professorer från Japan, som ska lära sig av skolornas utomhuspedagogik.
– Till exempel matematik, svenska och engelska behöver man inte lära sig i klassrummet, utan genom att upptäcka t ex naturen själv. Att själv upptäcka, säger Kazuhiko Kawazaki, som är professor vid Tokai universitet.
Internationellt intresse
Pedagogiken har blivit en svensk exportsuccé. Pedagoger från framförallt från asiatiska länder som Kina, Singapore och Japan har visat intresse. På Linköpings Universitet finns Nationellt Centrum för Utomhuspedagogik, under ledning av Anders Szczepanski.
– De vill titta på vår skandinaviska modell för utomhuspedagogik, för lärande, rörelse och hälsa. Den har kvalitéer som de vill göra om i japansk tradition, säger Anders Szczepanski.
Ingen succé i hemlandet
Men utomhusundervisning är sällsynt även här hemma i Sverige och ju längre upp man kommer i utbildningssystemet desto mindre är det, säger Anders Szczepanski.
– Varenda lärarutbildning med självaktning borde ha obligatorisk undervisning kring hur man jobbar med utomhuspedagogik på en fyra- till femårig utbildning för det saknas idag, säger han.
Uppmuntrar aktivt lärande
Forskning visar att utomhuspedagogik förbättrar inlärningen, minneskapaciteten, koncentrationsförmågan och motoriken. Den bidrar även till färre konflikter och till friskare och lugnare barn.
– Japanska elever är vana att passivt lyssna på lärare och enbart komma ihåg vad som står i läroböcker. Ingeting som de upptäcker själva, men utomhus måste man vara aktiv och själv upptäcka och lära sig, säger Kazuhiko Kawasaki.