Många öresundspendlare retar sig på att tågen står stilla i Hyllie i tio minuter på grund av gränskontrollerna, trots att polisen inte ens dyker upp. Stoppet på tio minuter har lagts in i tidtabellen efter att den inre gränskontrollen i Hyllie orsakade stora förseningar.
Polisen har tidigare inte rapporterat kring hur omfattande gränskontrollerna är. I samband med att regeringen tog beslutet att förlänga den inre gränskontrollen från den 8 juni till den 11 november fick polisen i uppdrag att föra statistik över omfattningen.
”Måste inte göra kontroller”
På onsdagen lämnade polisens Nationella operativa avdelning, NOA, den första rapporten till regeringen.
Av rapporten framgår att bara tio procent av Öresundstågen har kontrollerats under de senaste tre veckorna.
Polisen uppskattar att 10 000 av de 100 000 tågresenärer som reser med Öresundståg varje vecka har kontrollerats.
– Hade det varit en hundraprocentig kontroll hade vi behövt en helt annan resurs, säger Michael Mattsson, chef för gränspolisen i Skåne.
– Beslutet säger att vi får genomföra gränskontroller, inte att vi måste genomföra dem vid varje ankomst. Det är polisen som avgör omfattningen, säger Patrik Engström, chef för nationella gränspolissektionen.
Patrik Engström har förståelse för att resenärerna är irriterade över stoppet på tio minuter i Hylle.
– Det är en försening som många upplever som onödig, men det går inte att göra något åt den, säger Patrik Engström.
Poliser på semester
Skånetrafiken säger sig inte ha något annat val än att behålla stoppet i Hyllie. Om tidtabellen inte tar höjd för polisens gränskontroller drabbas hela tågsystemet av förseningarna när polisen utför kontrollen.
Under sommaren är 30 procent av gränspoliserna på semester varje vecka, enligt gränspolisens ledning. Det betyder att personalen inte räcker för att finnas på de fyra platser där kontrollerna genomförs – förutom vid Hyllie station också brofästet vid Lernackens betalstation samt vid färjorna i Trelleborg och Helsingborg.
– Idag är vi vid Lernacken och Helsingborg, säger Michael Mattsson när vi pratar med honom på tisdagen.
– Hyllie prioriteras ned när det är färjeankomster i Trelleborg och Helsingborg. Det är lättare att gömma sig på färjor som tar fordon, säger Patrik Engström.
Ministern fick fråga
Omfattningen av gränskontrollerna har varit uppe för diskussion i riksdagen under sommaren. Den 22 juni besvarade inrikesminister Anders Ygeman (S) en fråga från Kent Ekeroth (SD) om vad ministern ämnar göra för att säkerställa en 100-procentig kontroll av resenärer över Öresundsbron.
Då svarade Anders Ygeman att det ”vid enskilda tillfällen” inte sker gränskontroll på tågen från Köpenhamn.
”Trots sådana kortare uppehåll i gränskontrollen gör regeringen bedömningen att det övergripande syftet med den tillfälligt återinförda gränskontrollen fortfarande uppfylls”, svarade Anders Ygeman.
Bilresenärer kontrolleras
Nu har Anders Ygeman fått polisens egen rapport som visar att endast 10 procent av tågresenärerna kontrolleras.
Enligt polisens rapport till regeringen har polisen de senaste veckorna kontrollerat 95 procent av bilresenärerna över Öresundsbron, 50 procent av resenärerna till Trelleborg och 70 procent av de som reser in via Helsingborgs hamn.
Före semesterperioden genomfördes gränskontroller av 30 procent av tågen över Öresundsbron, enligt polisens rapport till regeringen.
Kontrollerna skadar näringslivet
Stefan Müchler, vd för Sydsvenska Handelskammaren som är mycket kritisk till gränskontrollerna, reagerar starkt på polisens rapport.
– Det börjar bli absurt. Regeringen inrättar ett system för att skrämma bort flyktingar. När flödet nu minskat drastiskt borde man agera. Man upphäver den nordiska passunionen utan att blinka, säger Stephan Müchler som så sent som vid politikerveckan i Almedalen diskuterade frågan med Anders Ygeman.
Müchler anser att gränskontrollerna skadar det sydsvenska näringslivet.
– Han säger att det vid enskilda tillfällen inte görs kontroller. När det nu visar sig vara det omvända förhållandet tappar men förtroendet för myndigheter och politiken. Varför skapar man inte resurser för att klara gränskontrollerna om de nu är så viktiga? säger Stephan Müchler.