I dag presenterade Trafikverket nya kostnadsbedömningar för höghastighetståg mellan Stockholm och Göteborg/Malmö. Bedömningen är att notan ska sluta på 230 miljarder, med en felmarginal på 30 miljarder.
– Det är naturligtvis väldigt bra att man gjort en mer exakt beräkning. Det visar också att om man jobbar med frågan så kan man sänka kontnaden. Nu är det ett mer realistiskt pris, säger Henrik Fritzon (S), ordförande för regionstyrelsen i Region Skåne.
Men en felmarginal på 30 miljarder är ändå ganska mycket?
– Men det är en väldigt mycket mindre felmarginal än tidigare. Det är inom ramen för vad som är rimligt i nuläget. Ju närmare projektering och byggstart man kommer, desto mer exakta siffror kommer att krävas.
Osäkerhet kring lösningar
I december förra året presenterade Trafikverket en prognos för kostnaderna för höghastighetsbanan mellan Stockholm och Göteborg/Malmö på 256 miljader kronor.
– Med den förra beräkningen förstår jag att många undrade om det var rimligt, säger Henrik Fritzon (S).
– Det var motiverat beroende på sträckningen och att det fanns osäkerhet kring tekniska lösningar. Vi har bättre kunskap i dag, förklarade Trafikverkets generaldirektör Lena Erixon vid en presskonferens.
Ingen bra affär
Regeringens egen expertmyndighet, Finanspolitiska rådet, dömde nyligen ut höghastighetstågen som en samhällsekonomiskt mycket olönsam affär.
Forskare på KTH, Kungliga tekniska högskolan i Stockholm, gjorde en egen beräkning och kom fram till lägre kostnader. Det finns även forskare som menar att höghastighetstågen riskerar vara förbisprungna av annan teknik när spåren står färdiga 2030.
Men regionsstyrelsens ordförande är positiv.
– Nu räknar jag med att staten gör den här investeringen som är väldigt positiv för Region Skåne. Min bedömning och förhoppning är att det ska bli en höghastighetsbana från Skåne till Stockholm, säger Henrik Fritzon (S).