Över 20 000 år gamla mammutben har tjänat som en sorts slagverksinstrument i forntidens Ukraina. Replikor av de fem mammutbenen och ett flertal andra förhistoriska musikinstrument kan man nu se och provspela på Klostret i Ystad. En unik utställning över klangernas europeiska historia full av arkeologiska ljudfynd, flera av dem många tusen år gamla.
– Mammutbenen som hittades i Ukraina är ett av de mest fantastiska fynden för mig. De är daterade till ungeför 20 000 år före Kristus. Ryska arkeologer har studerat de här benen som hittades tillsammans uppställda i en ring. Där finns så många slitspår samt en klubba att slå med, vilket tyder på att det här är ett tidigt slagverksinstrument från tidig, tidig stenålder, säger Cajsa S Lund, musikarkeolog och initiativtagare, till utställningen ”Musik – så började det!”.
Forntida skräckmusik
På utställningen hittar man till exempel en italiensk vattenorgel som man spelade på under gladiatorspelen i Rom. Här finns också den första replikan av gullåkraluren som hittades utanför Lund. Även en antik carnyx från Frankrike, ett slags horn som troligen användes för att skrämma bort fienden med, finns med. Med ett jättelikt vildsvinshuvud högst upp på halsen, får man föreställa sig hur den en gång ljöd ur sitt gap. Våra förfäders skräckmusik, skulle man kanske kunna kalla dessa urgamla ljud.
– Carnyxen är ett två meter långt blåsinstrument som fanns i stora områden i Europa under järnåldern. Det finns en bild på en stor silverkittel som hittades i Danmark och där ser man avbildat figurer som spelar på den här carnyxen och mycket tyder på att den användes i strid för att skrämma fienden. För några år sedan hittade man för första gången en komplett carnnyx i Frankrike, i många delar. På det sättet kunde man rekonstruera hur en den såg ut. En replika har gjorts till den här utställningen och det är helt unikt, det är ett highlightinstrument, det är första gången som den visas överhuvudtaget, säger Cajsa S Lund, med entusiasm.
Europeiska likheter
Utställningen ”Musik – så började det!” är en vandringsutställning inom ramen för Musik i Syd och EMAP, ett femårigt EU-projekt. Utställningen öppnade i somras i Ystad, där den visas under hela sommaren och hösten. Nästa år fortsätter den vidare ut i Europa. Under det kommande halvåret hålls det även flera konserter på temat i sydsverige.
– Det är väldigt spännande att se vår äldsta musikhistoria i Europa och hur lika instrumenten har varit, vare sig vi befinner oss i norra Norge eller söderut vid medlehavsländerna. Vi har alla haft lyror till exempel även om vikingarnas lyra såg annorlunda ut jämfört med grekernas antika lyra, säger musikarkeolog Cajsa S Lund.
Vad betyder den förhistoriska musiken för musiklivet i dag?
– Det är väldigt roligt att få höra hur det lät förr i tiden och att människor i alla tider har haft någon form av musik. Allt kanske inte ska kallas musik i vår mening, man har ju under stenåldern använt ljud för signalering, i magi och som arbetsredskap. Så småningom kom ju det vi kallar musik. Det är spännande att våra dagars barnskallror av plast till exempel, kan följas så långt tillbaka i tiden. Skallror har man funnit i väldigt gamla barngravar, men då av annat material givetvis. Barnskallror och enklare ljudredskap har alltid funnits, avslutar Cajsa S Lund.