Skånetrafikens busskampanj. Foto: Skånetrafiken

”Reklamkampanjen kommer inte att upprepas”

Uppdaterad
Publicerad

Kritiken har varit stenhård mot Skånetrafikens reklamkampanj. På tisdagen lyftes frågan till politisk nivå. ”Kampanjen är anmärkningsvärd och förmedlar en föraktfullhet mot vanliga människors arbete”, sa Sara Svensson (V), gruppledare.

”En av våra busschaufförer är arkitekt”. ”En av våra busschaufförer är hockeymålvakt”. Förra veckan väcktes stark kritik mot Skånetrafikens reklamkampanj i Lund. Runt om i staden var affischer uppsatta där stadsbussarna marknadsförs med att chaufförerna har eller har haft andra utbildningar eller sysselsättningar.

På sociala medier riktade många sin kritik mot kampanjen. Teysir Subhi skrev på SVT Opinion att kampanjen visade på ett klassförakt. Riksdagsledamoten Daniel Riazat (V) skriver i Expressen att kampanjen ”bekräftar och normaliserar en rasistisk samhällsstruktur”.

Skånetrafiken och bussbolaget Nettbuss har försvarat kampanjen, som man menar har misstolkats. Bussbolaget har sagt till SVT Nyheter Skåne att chaufförerna ska känna sig stolta över sitt yrke.

– Reaktionen har varit ”stackars honom som är arkitekt som ska köra buss”. Men Layth (Arkitekten i busskampanjen, reds. anm.) har själv gjort ett aktivt val att köra buss, sade Carina Wihlborg, marknadsutvecklare på Nettbuss stadsbussar i Lund.

”Anmärkningsvärd”

På tisdagen togs frågan upp i Region Skånes fullmäktige sedan Sara Svensson (V), gruppledare, ställt en fråga till Stefan Svalö (S), ordförande i kollektivtrafiknämnden, om kampanjen.

– Jag instämmer i kritiken. Den här kampanjen är anmärkningsvärd och förmedlar en föraktfullhet mot vanliga människor arbete. Det räcker tydligen inte med att vara busschaufför, utan man ska också vara arkitekt, sade Sara Svensson.

Hon argumenterade också för att Sverige är ett land med stor segregation på arbetsmarknaden och att kampanjen visade på strukturella problem i samhället.

– Det behöver göras saker för att ändra den utvecklingen. Det gäller även för den policy som Skånetrafiken har. Jag undrar vilka åtgärder ni är villiga att ta till för se till att det här inte händer igen? frågade sig Sara Svensson.

Upprepas inte

Stefan Svalö (S) svarade genom att säga att det finns beslutade policys, både vad gällande kommunikation och likabehandling som Skånetrafiken ska förhålla sig till. Det är tjänstemännen som beslutar om vilka kampanjer som ska genomföras.

– Dessa är vägledande. Självklart ska Skånetrafiken följa och utvärdera om deras kampanj är bra. Når man inte det syftet, då måste man ta lärdom av det, sade Stefan Svalö.

Sara Svensson frågade sig sedan huruvida svaret betydde att fullmäktige var överens om att det finns ett behov av att se över policyn på nytt.

– Det finns ingen anledning att ge sig in i exemplen. Men det finns ett behov av att tänka efter och ta lärdom av den kunskapsinhämtning som man har gjort via Skånetrafiken, som innebär att det inte kommer att hända att man upprepar den här typen av reklamkampanj, sade Stefan Svalö.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.