Det är vackert på Lärkesholms gods. En allé leder upp till 1700-talshuset. I varje rum finns en kakelugn, det glittrar i kristallkronorna och kaffet i de fina kopparna är starkt och gott. Men det är lite strapatser innan vi kommer in i värmen. Gps:en visar bokstavligt talat åt skogen och vi kör fel inte en, utan två gånger. Till slut får Mats Arefäll komma och hämta oss mitt på en ödslig väg och se till så att vi kommer rätt.
Vid bordet väntar ett granngäng i olika åldrar som alla har åsikter om tv, om journalister och nyheter och om det där med reklam.
– Jag är lycklig varje gång jag betalar tv-licensen, säger Sven Borgcrantz.
– Då vet jag att jag slipper den förbannade reklamen.
Ska vara lätt att casta
Det är för mycket reklam överallt enas man om – vare sig man tittar på kommersiella tv-kanaler eller läser tidningar på nätet.
– Men läser man gratis måste det ju betalas på något sätt, säger Kim Arefäll.
Han tillhör generationen som i stort sett slutat att titta på tv. Eller han tittar, men när han själv vill och då kopplar han upp playtjänsten på tv-skärmen – han castar.
– Det är viktigt att det går lätt att göra det, säger han.
– Och att det finns möjlighet att lägga upp favoriter och att hitta snabbt.
Vill ha fler appar
Han säger att han tycker att SVT borde utveckla en app för X-box och Nintendo också.
– Många använder spelkonsollerna till mer än bara spel. Och att SVT finns med i smart-tvn är viktigt. Hade appen funnits med när man startar tror jag fler hade tittat.
Vi pratar om nyheter och hur en bra nyhetssändning är. Flera efterlyser längre inslag med större djup.
– Har man hört om något på radio under dagen, så vill man ha en uppföljning med mer fördjupning på kvällen, säger Mats Arefäll.
Vill inte missa något
Alla följer med under dagen och läser och lyssnar. Flera har både SVT:s nyhetsapp och andra appar i sin telefon. Och det är blandade känslor för nyhetsflasharna som kommer. Å ena sidan så stör de, å andra sidan vill man titta så man inte missar någonting.
För de yngre finns det bara en sak som kan få dem att slå på tv:n och det är en sportsändning som går live. När det gäller stora händelser som terrordåden i Paris eller Berlin så är det BBC eller CNN som gäller.
– Det märks att de har större resurser, säger Klas Johansson.
Satsa på de tråkiga programmen
Därför så efterlyses ett lite större fokus på det som händer lokalt och på riksnivå i både nyheter och sport. Det andra finns på så många andra håll. Överhuvudtaget pratas det mycket kring bordet om att SVT ska göra det som ingen annan gör. Som dokumentärer, undersökande journalistik och förklarande program.
– Det är SVT:s uppgift, säger Klas Johansson
– De ska visa de där ”tråkiga” programmen som jag tycker om.
#fikamedsvt
”Fika med SVT” är en satsning som vi gör nu i början av året. 100 möten med publiken ska ske över hela landet – sex av dem i Skåne.
Tanken med det hela är att vi över en kopp kaffe ska träffa grupper i olika åldrar, med olika bakgrund och erfarenheter för att prata om nyheter och sport. Vi vill veta mer om hur vår publik tar del av nyheter. Hur håller man sig uppdaterad? Vad är viktigt när man väljer var man tittar och läser? Hur kan vi bli bättre? Alla vi åker ut och träffar har själva anmält sitt intresse för att vara med.
Igår var vi ute på vårt andra möte när vi besökte ett granngäng i Örkelljunga.