Tyst kunskap är viktigare än betyg

Uppdaterad
Publicerad

Det är tyst kunskap och informell kompetens som är mest efterfrågade på arbetsmarknaden. Inte skolbetyg och intyg.

– Arbetsgivarna anser att den mest viktiga delen av den enskildes kompetens är den informella och den är svår att validera, säger Alexandru Panican, docent på Lunds universitet.

Panica har intervjuat företrädare för branschorganisationer inom den privata sektorn. De har fått svara på vad som krävs för att en person ska bli anställd.

– Tidigare har man mest tittat på kompetens kopplat till skolbänksstudier, säger Alexandru Panican som den här veckan ska presentera sin forskningsrapport i Almedalen.

Komma i tid kan betyda olika saker

I dag är det annorlunda då det även vägs in så kallad tyst kunskap och informell kompetens.

– Det talas till exempel om att en person ska vara seriös och komma i tid men det kan betyda olika på olika arbetsplatser, även inom samma bransch, säger Alexandru Panican och ger ett exempel från sin egen värld:

– Här i Lund har vi en akademisk kvart så jag kommer till jobbet klockan kvart över nio. På universitetet i Stockholm finns ingen akademisk kvart. Där ska man komma klockan nio om man vill vara i tid.

Rapporten ”Valideringens janusansikte” bygger på intervjuer med 20 sakkunniga från arbetsgivarsidan. De företräder branschorganisationer inom den privata sektor som representerar drygt hälften av alla sysselsatta i Sverige.

Alla vet att något måste göras

Det finns ett stort matchningsproblem i Sverige. Företagen hittar inte arbetssökande med rätt kompetens samtidigt som arbetslösheten, framför allt ungdomsarbetslösheten, är hög. Så har det sett ut sedan 90-talet och både politiker och arbetsmarkandens parter är medvetna om att någonting måste göras.

– Alla vinner på om det finns bra system för validering av kunskap, säger Alexandru Panican.

Slutsatsen blir att det måste tas fram bättre system för validering så att matchningen mellan vad den enskilde kan, som inte står i skolbetygen, och vad arbetsgivarna efterfrågar fungerar bättre än idag.

Det finns branscher som använder sig av validering, bland annat inom vården.

Fakta: Validering

Vad är validering?

Validering är en process som innebär en strukturerad bedömning, värdering, dokumentation och erkännande av kunskaper och kompetens som en person har oberoende av hur de förvärvats.  Genom validering är det möjligt att få betyg eller intyg på dessa kunskaper.

Vem kan valideras?

Många vuxenstuderande har arbetat länge inom vården och har en bred erfarenhet och kan då validera.

Hur görs valideringen?

Vid validering jämförs dina kunskaper och erfarenheter med de mål skolverket har satt upp för kurserna. Detta gäller även vid validering av den teoretiska och praktiska delen av kurserna. Syftet är att göra en bedömning av vilka delar som saknas för att sedan komplettera dessa genom studier.

Källa: http://www.svok.se/validering-i-vard-och-omsorg/

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.