Enligt en ny rapport från Statens medieråd ökar användningen av Internet kraftigt bland unga. I takt med den utvecklingen saknas det samtidigt ett helhetsgrepp på hur skolorna ska använda digitala hjälpmedel i undervisningen. Det menar Dino Viscovi som är lektor i medie- och kommunikationsvetenskap på Linnéuniversitetet i Växjö.
– Det finns inget samlat grepp om vad exakt man ska lära sig om den här tekniken. Det saknas tydliga riktlinjer om hur man ska lära med den i skolorna från Skolverksnivå och ut i klassrummen, säger han till SVT Nyheter Småland.
Kunskapsnivån varierar
Enligt Dino Viscovi fallerar det redan på lärarutbildningsnivå eftersom det saknas en tydlig idé när det gäller pedagogiken kring lärandet om och med den digitala tekniken i undervisningen.
– Det kan till exempel komma en låda full med läsplattor till en förskola. Sedan förväntas lärarna göra intressant pedagogik med dem utan några tydliga planer eller utbildningsinsatser, säger han.
Men Dino Viscovi understryker samtidigt att det finns skolor där undervisningen fungerar utmärkt med hjälp av datorer och läsplattor.
Medan kunskapen och användandet kan vara helt frånvarande på andra håll. Därför är det oftast upp till skolorna själva att höja kompetensen bland lärarna och hitta på egna lösningar.
Egen plan i Kalmar
Ett exempel är Vasaskolan i Kalmar där man själva tagit fram en handlingsplan som kommer att sjösättas till hösten. Den ska bland annat tydliggöra hur skolan ska förhålla sig till användandet av de digitala hjälpmedlen i undervisningarna.
– Om vi inte agerar finns det en risk att eleverna inte tränas i att till exempel möta det mediala trycket som finns ute på nätet, säger Andreas Hjortenkrantz som är rektor på Vasaskolan i Kalmar.
Vad innehåller er plan konkret?
– Vi ska försöka se till att alla momenten om hur vi använder nätet och om vilka funktioner som finns med dessa digitala hjälpmedel. Sedan är det viktigt att vi har en ansvarig person på skolan som följer upp hur vi ska förhålla oss till de digitala hjälpmedlen, säger rektorn Andreas Hjortenkrantz.