• Viktigt meddelande:

    Viktigt meddelande till allmänheten i Skelleftehamn och Örviken i Skellefteå kommun, Västerbottens län. Det brinner i ett industriområde med kraftig rökutveckling till följd. Räddningsledaren uppmanar alla i området att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Västerbotten.

Ljungby kämpar vidare för snabbtåg

Uppdaterad
Publicerad

Ljungby kommun fortsätter att kämpa för en järnvägsstation.

I februari 2016 presenterades ett förslag på hur den planerade höghastighetsjärnvägen mellan Stockholm, Göteborg och Malmö ska dras. Sverigeförhandlingen som leder arbetet vill dra järnvägen via Jönköping, Värnamo, Hässleholm och Lund.

Ljungby finns inte alls med bland de orter där det planeras för stationslägen, men Ljungby kommun jobbar ändå vidare med målet att det ska stanna tåg i Ljungby. I november i år presenterade kommunen en rapport för Sverigeförhandlingen där de lade fram flera argument.

Flera argument

Ett av kommuns argument för en station i Ljungby att det är långt mellan stationslägena i Hässleholm och Värnamo. Ett annat argument är att järnvägssträckningen inte behöver ändras nämnvärt för att lägga in en station i Ljungby. Kommunen menar också att en station i Ljungby inte bara skulle vara bra för staden utan för utan hela regionerna Kronoberg, Halland, Skåne och Jönköping.

Älmhult kämpar också vidare

Vi har nyligen rapporterat om att inte heller Älmhults kommun ger upp snabbtågskampen.

– Vi är fullständigt övertygade om att vi kan ändra på detta. Något beslut är ju inte fattat än, frågan ska passera både riksdag och regering först, sa Paul Robertsson, utvecklingschef i Älmhults kommun, till SVT Nyheter Småland den 20 november.

Osäkerhet kring höghastighetsbana

Förhandlarna ska vara färdiga med sitt arbete och lämna in slutrapporter 2017. Samtidigt finns det en stor osäkerheten kring om det verkligen kommer att byggas en höghastighetsbana eller ej, trots att den blir billigare än tidigare beräkningar.

Om snabbtågen blir verklighet kan de börja rulla någon gång mellan 2030 och 2035.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.