Den visar också att de nyanlända fördelats mycket ojämnt. Tio procent av grundskolorna har tagit emot 43 procent av de nyanlända, medan nästintill 700 skolor inte har tagit emot en enda. Trots detta är fördelningen något jämnare än förra läsåret.
Ljusnarsberg, Hultsfred, Högsby och Lessebo är kommuner där över 30 procent av grundskoleeleverna är nyanlända.
”Ibland är läget ansträngt”
– Vi arbetar med att stödja flera av de kommuner som har tagit emot många nyanlända. Tidigare efterfrågades mycket kunskap om mottagandet och kartläggning av nyanländas kunskaper. Nu efterfrågas också mer kunskap om hur man ska undervisa nyanlända. Skolpersonalen vittnar även om att många nyanlända mår psykiskt dåligt och därför är det viktigt att det finns en bra elevhälsa, säger Anna Österlund chef för enheten nyanländas lärande.
Totalt sett har grundskolan 1. 024 000 elever detta läsår, vilket är 38. 000 fler än förra läsåret, varav dessa är 17. 000 anlända.
Ökningen beror på växande kullar i de yngre åldrarna, i kombination med fler nyanlända.
Större mottagande i kommunala skolor
Mottagandet har ökat med cirka 2,5 procent i de kommunala skolorna. I dag är nästa åtta procent av eleverna i kommunala grundskolan är nyanlända. Medan fristående skolor har tagit emot under tre procent.
Skolverkets statistik
- I statistiken för nyanlända elever ingår elever som invandrat de senaste fyra åren och är folkbokförda samt elever med okänd bakgrund som inte folkbokförts än.
- I dag går det över en miljon elever i grundskolan (1 023 956 elever). Ökningen är en kombination av växande elevkullar och att det har kommit fler nyanlända elever till skolan.
- Statistiken för läsåret 2016/17 sammanställdes 15 oktober 2016.
Källa: Skolverket