– Hälsa och lärande hör ihop. Ju tidigare barnen får känna att de lyckas ju mer utvecklas deras självbild och självförtroende. Det gör att barnen mår bättre. Lyckas man i matematiken, så spiller det över på de andra ämnena också, säger Lena Landers som är specialpedagog på Fågelbäret.
Barnen kommer under 40 dagar träna 30 minuter om dagen. Appen är uppbyggd på ett sätt som gör att barnen uppfattar det som ett spel men samtidigt utvecklar det både arbetsminne och matematik. Det som skiljer den från andra matte-appar är att den är framtagen för 6-åringar och att den hela tiden anpassar sig till barnens nivå.
Kraven sänks automatiskt
– Om de lyckas när de tränar sitt arbetsminne så blir det hela tiden svårare. Om man har en dag då man är lite trött och misslyckas så märker programmet av det och backar i svårighetsgrad. Det gör att vi aldrig behöver plocka bort några barn från en grupp, utan kraven sänks eller höjs automatiskt.
Appen Vektor använder den forskning som finns om hur man lär sig matte och är utvecklad av bland annat Torkel Klingberg professor i kognitiv neurovetenskap vid Karolinska institutet.
– Man har sett att man kan lära mer på kortare tid. De här 40 dagarna ger samma effekt som ett års utbildning, så effektivt har man sett att det är, säger Lena Landers.
Får möta trollkarlar
Linus Bernhadsson är en av eleverna som spelar Vektor när vi besöker skolan och han förklarar att man i spelet möter trollkarlar och samlar nycklar.
– Det är jättekul! Uppdragen är så roliga när man håller på med dem, säger Linus Bernhadsson.
Projektet har blivit verklighet tack vare det stadsbidrag på 3,4 miljoner som Västerviks kommun har fått till hälsofrämjande skolutveckling. Fågelbäret har med hjälp av de pengarna köpt in ipads och hörlurar.