I mitten av mars gick det bolag Trafikcaféer, som tidigare skött serveringen ombord på Öresundstågen i konkurs. Konkursförvaltaren drev verksamheten vidare till och med 15 april, men sen dess har det inte gått att få ens en kopp kaffe ombord på tåget.
Avtal som Öresundstågen har med bolaget Transdev innebär inte bara att de ska köra tågen och bemanna dem, utan där ingår också att de ska erbjuda servering på vissa tåg. Även om de i sin tur lagt över serveringen på ett annat bolag, så är de ansvarig.
– Om man inte levererar det som finns i avtalet, så finns det viten som operatören får betala för att man inte lever upp till avtalet, säger Gunnar Wulff, vd på Öresundståg.
Kan bli kostsamt
På de tåg där servering skulle ha erbjudits ska Transdev nu betala vitet på 15 000 kronor per tur över 50 kilometer.
Det är många turer per dag. Bara mellan Alvesta och Kalmar har det under dagen avgått 24 turer, så för Transdev kan det blir kostsamt om de inte får igång serveringen snabbt.
– I slutändan finns det en risk för att det blir ett miljonbelopp, men ju fortare man kommer igång med serveringen desto mindre blir vitet, säger Gunnar Wulff och tillägger:
– Vite är inte till för att vi ska få in massa pengar, utan det är för att vi ska kunna utöva påtryckning så att vi får det vi har beställt. Vår utgångspunkt är att kunderna ska få servering i tågen.