Svarta trafikskolor har länge varit ett utbrett problem. För att lösa det ändrades reglerna 2012 så att en privat handledare endast fick ha 15 elever. Trots det säger Berit Johansson, som är ordförande i Trafikskolornas riksförbund att det nu är värre än någonsin.
– Trenden vi upplever är att det har ökat. Och det har ökat explosionsartat de senaste åren, säger hon.
Södertälje är inget undantag. Liksom i övriga Stockholm upplever trafikskolorna här att det finns många som övningskör svart. Eftersom de svarta trafikskolorna inte betalar skatter, försäkringar och avgifter för tillstånd blir det omöjligt att konkurrera om priset.
Höga priser lockar till svart marknad
Samtidigt är det en stor kostnad att ta körkort. Lektioner, halkbana och uppkörning gör att slutsumman lätt sticker iväg i pris.
– Det skulle vara ett bättre alternativ om man vill ha ett billigare pris, men jag väljer en riktig trafikskola, säger Venezia Varli som vi möter i centrala Södertälje.
Enlig en undersökning som Svenska trafikskolornas riksförbund nyligen gjort svarar 30 procent av trafikskolorna i Stockholms län att de märker av konkurrens från svarta trafikskolor på sin ort.
Marknadsför sig på social medier
Många svarta trafikskolor marknadsför sig öppet som ett billigt alternativ i sociala medier och på sajter som Blocket. Berit Johansson tittar på några utskrivna annonser från Blocket.
– Dessa är svartutbildare, rakt av. Det här sker helt öppet. Det blir mer och mer aggressivt. Det värsta jag hört är att en trafikskola här i stan fick affischer uppsatta på sina bilar där personer försöker lura över eleverna till svarta trafikskolor, säger hon.