På torsdagen ska infrastrukturminister Anna Johansson (S) träffa företrädare för bland annat åkeribranschen, lastbilstillverkare och berörda myndigheter och diskutera hur man ska förhindra att tunga fordon används till terrordåd som vid attentatet i Stockholm i fredags.
TT har talat med flera företrädare för logistikbranschen gällande vilka åtgärder som vidtagits efter fredagens attentat, då 39-årige Rakhmat Akilov stal en lastbil och på sin väg ned för Drottninggatan dödade fyra personer och skadade ett flertal.
Säkerheten förstärkt
– Vi arbetar kontinuerligt med säkerheten men med hänsyn till attentatet har vi nu förstärkt vissa rutiner, sedan kan jag inte gå in i detalj vad det handlar om, säger Alexis Larsson, chef för säkerhet och reklamationer vid Postnord Sverige.
– Vi har ett regelverk där bilarna ska larmas och låsas när föraren lämnar fordonet. Nu i måndags skickade vi ut en påminnelse kring detta, säger Mikael Schwartz, säkerhetschef vid Schenker.
Flera dåd med lastbil
Dådet i Stockholm var ett i raden där en lastbil används för att genomföra ett terrordåd. För lastbilstillverkare som Scania och Volvo ställs man nu inför utmaningen att hitta tekniska lösningar som kan hindra framtida attacker.
– Nyckeln till lastbilen är den vitala delen, det går att jämföra med slutstycket i ett gevär, det gäller att ha god rutin kring hur nyckeln ska hanteras. Man skulle kunna ha ett biometriskt system, där föraren måste identifiera sig med fingeravtryck och där lastbilen knyts till ett par chaufförer.
Risk för att föraren hotas
Både Mikael Schwartz och Alexis Larsson menar att hotbilden mot chauffören kan öka, eftersom de under hot kan tvingas starta bilen.
– Dessutom stoppar det inte en terrorist att hyra en lastbil, säger Alexis Larsson.
Han påpekar att Postnord nu har ett flertal lastbilar med automatbromsar som stannar fordonet om det dyker upp ett hinder.
– Vi skulle välkomna det som en standard på lastbilar. Med en automatbroms kan en terrorist hota chauffören hur mycket som helst, lastbilen bromsar ändå vid ett hinder, säger han.