Varannan måndag kommer Tobias Karlsson till ridhuset i Vingåker. En lärare och fyra andra andra elever från gymnasiesärskolan är också med.
Vad är det för känsla du har när du rider?
– Det är en blandning, men jag är mest lycklig.
LÄS MER: Lena är tillbaka i sadeln efter hjärntumören
Samarbetet mellan skolan och Vingåkers Ryttarförening startade för tre år sedan. Kontakten med hästarna betyder mycket för elevernas personliga utveckling.
”Ger dem självförtroende”
– Det ger dem självförtroende och tyst kommunikation, säger läraren Stefan Wahlström.
– Hästen ställer inga krav, men eleven märker om de inte vill göra en sak. Om eleverna pratar med oss vuxna får de ett muntligt svar och det är inte alltid de förstår svaren, men en hästs reaktion förstår de.
Ridskolelärarna har gått utbildningar för att bli bättre på att undervisa elever med funktionsnedsättning.
”Härlig stämning i stallet”
– Man får mycket tillbaka när man jobbar med dessa ungdomar. De visar väldigt tydligt att det är roligt. Det är spontana skratt och härlig stämning i stallet, säger ridskolechef Marie Lindkvist.
Målet är att eleverna ska fortsätta med ridningen på sin fritid.
– Utbudet för våra elever är inte så stort vad det gäller fritidsaktiviteter. Vår önskan är att de ska vilja rida på sin fritid. Här träffar de andra ungdomar och vuxna. De är här på samma villkor och får känna sig delaktiga, säger Stefan Wahlström.