– Det är inte rimligt att en liten ideell klubb som i vårt fall ska kunna hantera det här enligt de internationella bestämmelserna som har kommit. Det är det som är problemet, säger Rolf Carlsson, ordförande Strängnäs segelsällskap.
Mätningar från slutet av 1800-talet
Det var för två år sedan som Sjöfartsverket påpekade att farleden inte var korrekt. Djupdatainformationen som utpricknignen baseras på gjordes med handlod i slutet av 1800-talet och i början av 1990-talet utförde Strängnäs seglarsällskap själva en mätning av området i samband med att de började ansvara för utprickningen av farleden.
Mätningen godkändes då av Sjöfartsverket. Men sedan nya EU-regler kommit behövs nya djuphavsmätningar göras, något som sällskapet inte har ekonomi för.
– Just den här leden är väldigt komplicerad, det är 2-3 meter djupt på flera olika ställen och det är ett antal olika prickar. Hela leden rymmer 25 prickar.
Rolf Carlsson berättar att de blev hänvisade av Transportstyrelsen att införskaffa djupdataunderlag genom flygfotografering, vilket de inte har några möjligheter att finansiera. Det skulle kosta över 100.000 kronor.
Kritik kommer från hela regionen
Så i slutet av förra månaden kom Transportstyrelsens beslut att godkänna tillståndet för Strängnäs seglarsällskap att avveckla sin utprickning av Röka ström.
Kritik framförs nu av båtklubbar i både Sörmland, Västmanland och Uppland, som bland annat känner oro inför kommande båtsäsong då prickarna inte längre kommer finnas där att lotsa många mer eller mindre erfarna sjöfarare genom den trånga farleden.
– Eftersom vi har ett juridiskt ansvar om det skulle hända något där, även för kommersiell trafik – det vill jag gärna understryka – det kan inte vi ta, det finns inte en möjlighet. Därför har vi beslutat att dra in de här sjugofem prickarna.
Farleden börjar dras in i juni
Segelsällskapet har undersökt möjligheterna att få ekonomisk hjälp av Strängnäs kommun, men har enlgit uppgifter till bland andra P4 Sörmland fått avslag på sin förfrågan.
Man beräknar att arbetet med borttagningen av prickarna kommer inledas i juni och när det är klart kommer farleden tas bort från sjökorten.
Även andra farleder i Mälaren är just nu under luppen där samma problematik med gamla handlodmätningar gör utpricknignen felvisande förkommer, skriver P4 Sörmland.