När trafiksäkerhetskonsulten Helena Hellstén är ute på föräldramöten i vårt område brukar hon fråga hur många som fick skjuts till skolan när de var små:
– En eller två stycken brukar räcka upp handen men när jag frågar hur många av dem som skjutsar sina barn är det mellan 70 och 80 procent.
Och trafikkonsult Helena Hellstén hävdar att föräldrar som skjutsar sina barn till skolan är ett jätteproblem:
– Det blir trafikkaos vid många skolor och tack och lov har vi ännu inte sett några allvarliga olyckor.
Fortfarande är det så att en majoritet av skolbarnen på låg- och mellanstadiet går i den skola som ligger
närmast hemmet. Helena Hellstén har i olika projekt i Motala, Linköping och Norrköpings försökt få föräldrar att sluta skjutsa sina barn till skolan men det är en känslig fråga, säger hon:
– Vi går ju in och petar i människors privatliv och många kanske känner att de inte kan påverka sin situation.
Vid ett tillfälle där elever som gick till skolan belönades med en reflex blev hon tom hotad av en förälder:
– Det var en pappa som ringde upp och var riktigt förbannad.
Men en del projekt hon drivit för att öka trafiksäkerheten har lett till förändring.
För ett år sedan var det rena trafikkaoset på Hagaskolan i Norrköping enligt rektor Marie Johansson:
– Här var det risk för olyckor varje morgon, säger hon.
Föräldrarna körde in på lärarparkering och släppte av och till och med vände inne på skolgården, men så är det inte längre. Numera finns en avlämningsplats och parkeringsförbud som har ändrat beteendet.
Hagaskolan är en friskola med musikklasser och barn från hela kommunen där många skjutsar sin dotter i åk 4 till skolan, som Jenny Gylander:
– Ibland hinner hon inte fråga förrän jag erbjudit mig. Varför, ja det är säkert. Jag vet var jag lämnar henne och jag vet var jag hämtar henne, säger Jenny Gylander.
Det finns en rad skäl till varför föräldrar skjutsar sina barn istället för att låta dem gå eller cykla, säger trafiksäkerhetskonsulten Helena Hellstén,
– Stress, kör ändå förbi på väg till jobbet eller tycker inte barnen ska ge sig ut i trafiken, brukar föräldrarna ange som skäl, säger hon.
Ofta börjar man i förskolan och fortsätter ända till det är dags att skaffa moppe. Det är förödande för då
har de inte fått någon trafikfara och risken för olyckor är mycket hög. Många unga skadas i trafiken
för att de saknar trafikfara, menar Helena Hellstén.
Om man inte kan cykla eller gå så är det ändå bättre att åka kollektivt både för hälsan och för att lära sig
hur det fungerar i trafiken, hävdar Helena Hellstén.
Några som får trafikfara redan i förskoleklass är barnen på Ekängens skola i Linköping.
Där avgår varje morgon två gående skolbussar.
Mer om detta här i SVT 1 i morgon och naturligtvis här på webben.
Alexandra Hjelm
alexandra.hjelm@svt.se