– Det är inte så vi menar att man ska räkna. En avdelning är för oss en avdelning, och det är klart att de delar in sig i grupper där, säger Hanna Karlsson Ruiz, undervisningsråd på Skolverket.
Så om en avdelning delas in i två grupper, där exempelvis den ena är ute på förmiddagen och den andra på eftermiddagen, så anser ni att det är avdelningen som ska räknas som en barngrupp i statistiken?
– Ja, det är så vi har tänkt oss det. De där grupperna kan ju variera över tid också, säger Hanna Karlsson Ruiz.
”Känner inte igen sina egna siffror”
Enligt Skolverket är det inte bara från Eskilstuna som det kommer signaler om att det finns brister i det underlag som kommunerna skickar in.
Nästan varje gång Skolverkets avdelning för förskole- och grundskolestatistik publicerar siffror som de samlat in från kommunerna hör förskolepersonal av sig via mejl och telefon.
– De känner inte igen sina egna siffror. Vi gör inte så mycket åt det. Det är ju kommunen som är skyldig att lämna in korrekta siffror, säger enhetschef Jesper Brohede.
Inga stickprovskontroller
Skolverket gör idag inga stickprovskontroller av de uppgifter som kommunerna lämnar in. Men samtidigt förs diskussioner med SCB om att införa striktare kontrollfunktioner i insamlingen.
– Man kan till exempel lägga in en hård kontroll så att man inte kan lägga in vilka siffror som helst, säger Jesper Brohede.
Eventuellt kommer Skolverket också att lägga till mer förklarande text i instruktionen för insamlingen.