• Viktigt meddelande:

    Viktigt meddelande till allmänheten i Skelleftehamn och Örviken i Skellefteå kommun, Västerbottens län. Det brinner i ett industriområde med kraftig rökutveckling till följd. Räddningsledaren uppmanar alla i området att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Västerbotten.

Utsläppen från en 14 ton tung gaffeltruck ska bli vatten i nytt projekt.

SSAB miljonsatsar på koldioxidfria transporter

Uppdaterad
Publicerad

SSAB i Oxelösund tar nya steg för att bli miljövänligare. I ett unikt projekt testas nu koldioxidfria interna transporter.

SSAB, med masugnstillverkning i både Luleå och Oxelösund, är ett av de bolag som släpper ut allra mest koldioxid i landet. I september meddelade bolaget att man vill utreda om det går att ersätta kolet mot vätgas i ståltillverkningen.

Läs mer: SSAB tar klivet närmare stål utan kol

Nu vill SSAB i Oxelösund gå vidare med att testa koldioxidfria interna transporter som drivs av vätgas och bränseceller.

– Det är väldigt mycket interna transporter och vi gör av med mycket fossilt bränsle idag, vilket vi hemskt gärna vill komma ifrån, säger Jacob Sandberg, platschef på SSAB Oxelösund.

Unikt mångmiljonprojekt

Projektet tillsammans med Kalmar Cargotec och forskningsinstitutet TFK ska pågå fram till juni 2018 för att sedan utvärderas.

– Det här som kan ses som lite till jämförelse med våra totala koldioxidutsläpp, det är ett betydande bidrag, säger Jacob Sandberg.

Truckutsläpp ska bli vatten

Idag används totalt ett 50-tal olika fordon inom interna transporter i Oxelösund och främst fossila bränslen används som energikällor. I projektet ska en 14 ton tung gaffeltruck förses med bränsleceller och drivas med vätgas för att utsläppen från trucken istället ska bli vatten.

Projektet har en budget på över 10 miljoner kronor och kommer till största del finansieras av Energimyndigheten, SSAB och Kalmar.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.