SSAB, med masugnstillverkning i både Luleå och Oxelösund, är ett av de bolag som släpper ut allra mest koldioxid i landet. I september meddelade bolaget att man vill utreda om det går att ersätta kolet mot vätgas i ståltillverkningen.
Läs mer: SSAB tar klivet närmare stål utan kol
Nu vill SSAB i Oxelösund gå vidare med att testa koldioxidfria interna transporter som drivs av vätgas och bränseceller.
– Det är väldigt mycket interna transporter och vi gör av med mycket fossilt bränsle idag, vilket vi hemskt gärna vill komma ifrån, säger Jacob Sandberg, platschef på SSAB Oxelösund.
Unikt mångmiljonprojekt
Projektet tillsammans med Kalmar Cargotec och forskningsinstitutet TFK ska pågå fram till juni 2018 för att sedan utvärderas.
– Det här som kan ses som lite till jämförelse med våra totala koldioxidutsläpp, det är ett betydande bidrag, säger Jacob Sandberg.
Truckutsläpp ska bli vatten
Idag används totalt ett 50-tal olika fordon inom interna transporter i Oxelösund och främst fossila bränslen används som energikällor. I projektet ska en 14 ton tung gaffeltruck förses med bränsleceller och drivas med vätgas för att utsläppen från trucken istället ska bli vatten.
Projektet har en budget på över 10 miljoner kronor och kommer till största del finansieras av Energimyndigheten, SSAB och Kalmar.