Det är stora investeringar som Arlanda flygplats nu på allvar sätter igång. En ny uppställningsplats för flygplan byggs med placering på terminal 2.
Uppställningsplatsen, ramp E, planeras bli 100.000 kvadratmeter stor och ge plats åt elva normalstora flygplan. En plats reserveras dock för de största flygplanen, som Airbus 380.
Syftet med den nya uppställningsplatsen är att skapa fler platser för flygplan som inte behöver stå vid en gate. Nu i dagarna inleds markarbetet och planeras att tas i drift 2017.
Även resenärsytorna genomgår stora förbättringar framöver. Närmast är det gränskontroll och transfersäkerhetskontroll för ankommande resenärer från länder utanför Schengen-området som ska byggas om. Ombyggnaden sker i terminal 5.
25 miljoner resenärer under 2016
Vad är Arlandas tuffaste utmaning under åren som kommer?
– Antalet resenärer har ökat med 40 procent sedan 2010. Den största utmaningen är att möta den fortsatta tillväxten. Vi har gått från att ha 16 miljoner resenärer 2010, till att kanske få 25 miljoner under 2016, säger Kjell-Åke Westin, flygplatsdirektör på Stockholm Arlanda Airport.
40 procent fler resenärer än 2010, kan det fortsätta i den takten?
– Det är en bra fråga. Vi har sett den obrutna trenden. Det är framför allt det privata resandet som ökar, inte affärsresor. Vi ser också att människor mellan 25-30 år reser många gånger per år. Men Sverige har god ekonomi och personligen så tror jag att människor väljer att köpa resor före kapitalvaror.
Investeringar för 13 miljarder
Har Sverige och Arlanda tappat konkurrenskraften gentemot andra flygplatser i Norden?
– Nej, snarare tvärtom. Vi hade ett läge där vi hade tappat på interkontinentala linjer. Men 2013 startade vi 14 nya interkontinentala linjer och nu växer vi kraftigt jämfört med grannflygplatser som Köpenhamn och Oslo. Det känns kul att möta utvecklingen, säger Kjell-Åke Westin.
Därför har Swedavia beslutat om investeringar vid Stockholm Arlanda Airport motsvarande 13 miljarder kronor fram till 2043. Planerna innehåller bland annat en ny pir i terminal 5 som ska hantera större flygplan för långdistansdestinationer, utbyggd säkerhetskontroll och större kommersiella ytor.
Arlanda klarar inte av Bromma flygsplats resenärer
Skulle Arlanda på sikt kunna ta emot Bromma flygplats resenärer?
– Den utbyggnaden som vi planerar nu är enbart till för att möta tillväxten på Arlanda. Skulle Bromma flygplats läggas ner 2038, då behöver vi bygga ut ytterligare, kanske med en bana till. Att ta emot Brommas resenärer finns inte med i det här projektet, säger Kjell-Åke Westin, flygplatsdirektör på Stockholm Arlanda Airport.