• Viktigt meddelande:

    Viktigt meddelande till allmänheten i Skelleftehamn och Örviken i Skellefteå kommun, Västerbottens län. Det brinner i ett industriområde med kraftig rökutveckling till följd. Räddningsledaren uppmanar alla i området att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Västerbotten.

Bygget av nya tunnelbanan får stora förändringar

Uppdaterad
Publicerad

Byggplanen av tunnelbanan har gjorts om och stora förändringar presenteras nu. Anledningen: ursprungsplanen blev för dyr.

Under våren har förvaltningen för utbyggd tunnelbana gjort engenomgång av projektet med att bygga ut Stockholms tunnelbana, skriver Stockholm direkt. Planen omfattar tio nya stationer och två mil nytt spår. Genomgången visade att kostnaderna blev dyrare än beräknat.

– Ja,närmare 3,5 miljarder kronor dyrare, så vi var tvungna att göranågot, säger Mårten Frumerie, chef för förvaltning för utbyggdtunnelbana.

Tunnelbanan byggs ut

Nu har planen gjorts om och flera åtgärder ska dra ner kostnaderna. Bland annat ska stationerna bli mindre i storlek och att man flyttar eller tar bort en del uppgångar. Den planerade byggstarten försenas med 2-3 år.

– Vi försöker helt enkelt bygga på ettsmartare sätt. Att till exempel placera alla stationer i berg blirmycket billigare än att bygga dem i lerbotten. Men det betyderockså att vissa uppgångar därför har tagits bort, säger MårtenFrumerie.

Ny gul linje mellan Solna och Söderort

En av de stora förändringarna är att Gula linjen förlängs söderut hela vägen frånArenastaden till Farsta Strand och Skarpnäck. Från Odenplan kopplasden på gröna linjens spår. Det blir ingen egen plattform för gula linjen vid Odenplan, vilket halverar kostnaderna påden stationen.

– Turtätheten kommer inte förändras på dagensgröna linje. Det positiva är att du nu kan åka från Farsta Strandeller Skarpnäck hela vägen till Friends utan att byta, sägerMarianne Dunér, kommunikationschef på förvaltning för utbyggdtunnelbana.

Den nya totala kostnaden för utbyggnaden hamnar på 20,7 miljarder kronor. Det är fortfarande 1,2 miljarder dyrare än beräknat, men inom den felmarginal som satts upp.

– Det mesta som vi drar ner på kommer man inte somresenär märka av när allt är klart, säger Mårten Frumerie.

Byggstarten försenas med ett par år och beräknas till 2018.Byggtiden varierar mellan 6-8 år.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Tunnelbanan byggs ut

Mer i ämnet