– Jag tror att människor strävar efter upplevelser snarare än att förbättra sina tider. Då blir inte lopp som Stockholm Marathon lika intressant längre, säger Petra Månström, journalist som driver podcasten Maratonpodden.
Med ett par dagar kvar till start var 17.109 personer anmälda till lördagens maraton. Det innebär ett tapp på 5.000 löpare sedan rekordåret 2014 då nästan 22.000 deltog.
Läs mer här: Stockholm Marathon tappar löpare
Sociala medier
Många tror att orsaken till tappet är det ökade utbudet av olika slags tävlingar, som inte bara handlar om löpning, som Tough Viking som är löpning i kombination med hinderbanor. Att kräla runt i lera, få elchocker och slåss med gladiatorer lockar även folk från andra träningsformer än bara löpare.
– Det drar ju också dem som håller på med gymträning, crossfit och dessutom fler yngre deltagare. De unga blir inte lika sugna på maraton längre, säger Petra Månström.
Hon tror också att sociala medier har ett finger med i spelet. De som har en stor närvaro där och lyckas inspirera drar deltagare, menar hon.
Andra städer lockar
Lopp i fjäll och natur har också börjat locka fler och Richard Kingstad, redaktör på tidningen Aktiv träning, tror att folk helt enkelt vill ha mer extrema och mer omväxlande utmaningar.
Petra Månström springer inte Stockholm Marathon i år. Hon sprang i Prag för några veckor sedan i stället och vilar nu. Och hon tror att det är fler som väljer att springa maraton utomlands i stället för på hemmaplan.
– Det har att göra med önskan om att få upplevelser. Jag tror att det blir vanligare att man drar iväg på en weekend till någon stad i Europa eller någon annanstans i världen, säger hon.