Jan Pedersens dotter är tolv år och har grav autism och utvecklingsstörning.
–Hon är svårt funktionshindrad. Hon har inget tal, kan inte själv hitta och kan inte klara sina vardagsrutiner själv, berättar Jan Pedersen för ABC.
Ständig oroskälla
För att komma till och från skolan åker dottern med Samtrans. Men sedan bolaget tog över transporterna i somras har skolresorna blivit en källa till ständig oro.
Oerfarna förare, timslånga förseningar eller bilar som överhuvudtaget inte kommer har varit vardagsmat för en familjen, där rutiner är A och O. Och igår, när dottern skulle åka till sitt höstlovsfritids, kom det åter igen ingen skolskjuts.
–Det har varit en stökig höst. Jag har kommit för sent till jobbet och på eftermiddagarna har jag varit orolig när min dotter inte kommit hem i tid, säger Jan Pedersen.
Möten med Stockholms stad
Just den här gången visar det sig att Samtrans är oskyldiga till felet.
Beställningen hade fastnat hos Stockholms stad och därför aldrig nått fram till Samtrans.
Men kritiken mot bolaget kvarstår och under hösten har Stockholms stad haft flera möten med bolaget, där de uppmanats att rätta till alla brister.
Tidsfrist till den 10 november
Enligt Stockholms stad har bristerna när det gäller t ex punktlighet och trafiksäkerhet varit oacceptabla. Samtrans har nu till den 10 november på sig att rätta till bristerna.
Liselothe Engelgren är upphandlingschef på Serviceförvaltningen i Stockholm.
Hon menar att Samtrans förbättrat sig, men att det fortfarande finns områden bolaget måste förbättra sig inom.
– När det gäller trafiksäkerheten kan vi inte acceptera några brister alls, säger Liselothe Engelgren. Som sista utväg kan vi komma att säga upp avtalet, men vi hoppas att vi med gemensamma krafter ska slippa hamna där.
Även från politiskt håll höjs nu kritiska röster.
– Vi kräver att de entreprenörer som staden anlitar fullföljer sina skyldigheter. Annars måste vi kanske titta om avtalet kan omförhandlas eller till och med brytas, säger skolborgarrådet Olle Burell (S) till ABC.