Mer än hälften av stränderna i området är ohjälpligt förstörda, hävdar dom boende längs med Furusundsleden. Noggrant och metodiskt har de kartlagt vad fartygen gör med Stockholms skärgård.
– Fyren därborta som står ute i vattnet låg fyra meter upp på land när jag var liten, säger Clas Boström, en av fastighetsägarna längs med Furusundsleden.
Stora infartsleden
– Vi har förlorat motsvarande 27.000 kubikmeter jord, bara från vår tomt, fyller grannen Torsten Nyqvist i.
– Stora, fina, flera hundra år gamla ekar faller ut i vattnet, säger Ann-Marie Nyqvist och visar på grova stammar som lutar ut över sjön.
Furusundsleden är den stora infartsleden till Stockholm för både kryssningsfartyg och färjor. Fartyg på uppemot 300 meter passerar i den trånga passagen runt tjugo gånger om dygnet.
– Det blir ett enormt sug i vattnet, dels är vi jätteoroliga för att något barn ska råka vara i vattnet då, dels drar suget med sig sand och lera och därför har stora delar av stränderna helt förstörts, säger Clas Boström.
Ingen myndighet ansvarig
Fastighetsägarna har i flera år uppvaktat länsstyrelsen, kommunen, färjerederierna, Sjöfartsverket och Naturvårdsverket. Ingen myndighet har agerat.
I sommar har de boende noggrant kartlagt skadorna i en vetenskapligt utformad rapport – som fått länsstyrelsen att lyfta frågan.
– Problemet som ju har accelererat och något måste göras. Men vad botemedlet är...det är för tidigt att säga, menar Lars Nyberg, ansvarig för skärgårdsfrågor på Länsstyrelsen.
– Det skulle innebära en försening på tolv-femton minuter för färjorna, säger Björn Nilsson, en av de boende vid leden.
Sänka farten
De boende menar att stora delar av problematiken skulle lätta om bara färjorna sänkte farten. I dag är tolv knop högsta tillåtna hastighet, de boende hävdar att åtta knop skulle lösa hela problemet med erosion längs ledens mjuka stränder.
– Det är inte säkert att det är rätta åtgärden. Vi har kopplat in KTH för att undersöka vad som är det bästa att göra, säger Lars Nyberg, som samtidigt understryker att här måste man ta hänsyn till sjötrafikens önskemål.
– Länsstyrelsen ska lyssna på sjöfartsverket i den här frågan och de har hittills varit restriktiva med att införa fartrestriktioner, säger Lars Nyberg.