Inom kort drar bygget av första spårvägsetappen längs Hamngatan upp mot Sergels torg igång.
Men Handelkammaren har vänt den borgerliga alliansen ryggen i den här viktiga Stockholmsfrågan.
-Vi är rädda att för att om man satsar på spårvagn i dag kommer man senare att säga att ”Nämen vi har inte råd med någon tunnelbana”. Och vi måste satsa på tunnelbana om Stockholm ska klara av den här ökningen av befolkningen, säger Peter Egardt, vd för Stockholms handelskammare.
”Hamnat i dåligt sällskap”
Motståndet mot Spårväg City har istället fått kammaren att göra gemensam sak med Socialdemokraterna, som hånfullt kallar linjen NK Express. Man menar att spårvagnen blir en skyttel mellan Strandvägen och NK.
”För att de som bor på Strandvägen nu ska få en smidig resa till NK när de utför sina dagliga ärenden”, sade oppositionslandstingsrådet Lars Dahlberg (S) i en debatt den 8 september.
-Jag säger till Handelskammaren att de har hamnat i dåligt sällskap, säger trafiklandstingsråd Christer G Wennerholm (M). Det hade varit bättre om Handelskammaren hade insett att spårvagnar är ett modernt och miljövänligt transportmedel som alla framåtsyftande politiker i storstäder runt om i Europa och världen satsar på.
”Har stirrat sig blind
-Det som är viktigt för näringslivet i Stockholm är inte vem vi lierar oss med, utan att sakfrågorna kommer fram. Och i det här fallet är det alldeles tydligt att trafiklandstingsrådet har stirrat sig blind på spårvagnar, kontrar Peter Egardt.
Spårväg City ska när den är klar framåt 2014 sträcka sig från Hornsberg i väster till Djurgården och Ropsten i öster. Längre fram kanske också kopplas ihop med Lidingöbanan.
Upp emot 70.000 resande per dag, spår SL. Dubbelt så
många som Roslagsbanan har i dag.