Foto: arkiv

Dotter slogs medvetslös – skickades till pappans boende igen

Uppdaterad
Publicerad

Socialtjänsten i Farsta saknar kunskap och resurser för att hantera hedersrelaterat våld, det menar Linnamottagningen som nu anmäler socialtjänsten till Inspektionen för vård och omsorg.

Socialtjänsten i Farsta brister i sin bedömning och saknar både resurser och kunskap för att hantera hedersvåld på ett korrekt sätt, det menar Azam Qarai på Linnamottagningen, som anmält socialtjänsten till Inspektionen för vård och omsorg. 

”Tar inte ungdomarnas rädsla på allvar”

Linnamottagningen jobbar med unga personer som blivit utsatta för hedersrelaterat förtryck och våld. Nu slår mottagningen larm om att Socialtjänsten i Farsta inte tar utsatta ungdomars rädsla på allvar. Ärenden ska ha hanterats på ett felaktigt sätt. Därför väljer mottagningen nu att IVO-anmäla socialtjänsten. 

– Socialtjänsten har ett familjeperspektiv där de vill att ungdomar som varit utsatta för grovt våld i hemmet ska skickas hem till sina familjer igen, säger Azam Qarai.

I ett av fallen ska en 17-årig flicka ha misshandlats så svårt av sin pappa att hon svimmade av och fick stanna på sjukhus i tre dygn. Händelsen polisanmäldes men enligt Socialtjänsten i Farsta så förekom ingen akut fara för flickans liv, därför placerades hon återigen i samma boende som sin pappa. I IVO-anmälan framgår det att flickan flera gånger påtalat att hon är rädd för pappan. 

– Hur kan man skicka hem ungdomarna igen utan att familjen har fått hjälp? Det betyder inte att det blir stopp på våldet för att mannen erkänner vad han har gjort, säger Azam Qarai på Linnamottagningen.

Azam Qarai menar att personalen på socialtjänsten behöver mer kunskap och resurser. 

– Kunskapen är ojämn, vissa socialtjänster i landet hanterar hedersrelaterat förtryck jättebra, medan andra inte alls gör det. Det räcker inte med en utbildning då och då, personalen måste utbildas en eller två gånger om året.

Socialtjänsten: Brister i samarbetet och kommunikation

– Jag kan inte säga att det beror på brist på resurser eller kompetens, det kan också handla om brister i samarbetet och i kommunikationen mellan inblandade handläggare att det har blivit så här. Handläggarna måste komma överens om vilken insats som ska göras, vi försöker hitta ett samarbete och göra gemensamma bedömningar men vi alla tänker olika och kan bli otydliga med vad vi menar, säger Per-Ove Mattsson, chef för Socialtjänsten i Farsta.  

Socialtjänsten i Farsta har ännu inte fått någon begäran från IVO om att besvara anmälan, när den kommer ska socialtjänsten gå igenom anmälan och besvara den. 

– Vi ser alltid över våra rutiner och vårt arbetssätt, om det finns brister så rättar vi till dem. Målet är att vi ska ge en så bra insats som möjligt till den det gäller, säger Per-Ove Mattsson, chef för Socialtjänsten i Farsta.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.