– Jag åker till sjukhuset, till skolan och till min familj, säger hon.
Men på senare tid har färdtjänsten blivit allt mer opålitlig. Enligt Katarina Garamvölgyi kommer förarna som ska hämta henne inte i tid och de har svårt att hitta till rätt adress.
– Ibland kommer de inte alls. Då får jag ett utbrott, blir våldsam och börjar slåss. Senaste gången jag besökte min familj, blev jag så arg att fyra personer fick hålla fast mig så att jag inte skadade mig själv eller andra, berättar Katarina Garamvölgyi.
206.000 förseningar hittills i år
Enligt landstingets avtal med de taxibolag som kör färdtjänst, ska 94 procent av resorna starta senast tio minuter efter bokad tid. Nu klarar bara 91 procent av förarna det här kravet.
Nästan var tionde körning kommer alltså inte på utsatt tid. Det innebär att 206.000 resor har varit försenade mer än tio minuter. Det är också den maxgräns som taxibolagen enligt avtal får ha.
– En del förseningar beror på den kaotiska trafiksituationen som just nu råder i Stockholm. Dessutom gör högkonjunkturen att många åker taxi och det påverkar utbudet av bilar, säger Suss Forssman Thullberg, som är kommunikationschef på landstingets trafikförvaltni
ng.
Men har ni inte tackat ja till för låga anbud från taxibolagen?
– Nej, våra avtal inte är grunden till problemet men det är en utmaning att få det att fungera, säger hon.
Taxibolagen kan få betala vite
För att komma tillrätta med förseningarna sätter nu landstinget in fler trafikledare som ska stötta färdtjänstförarna i trängseln och en ny zonindelning införs. Dessutom ska taxibolagen samarbeta bättre för att förhindra förseningar och uteblivna körningar.
– Vi har rätt att kräva ut vite från taxibolagen om de inte når de kvalitets- och punktlighetsmål som vi satt upp, säger Suss Forssman Thullberg.
Hur dåligt ska färdtjänsten fungera innan ni börjar utkräva vite?
– För vår del är botten nådd. Vi vill se en vändning och vi arbetar stenhårt för det, säger Suss Forssman Thullberg.
”Satsa mer pengar”
Men Katarina Garamvölgyi vet hur hon vill lösa problemet.
– Satsa mer pengar så att färdtjänsten kan vara en trygghet för folk, säger hon.