Klockan 13 lokaliserades problemet till flygplatserna i Stockholm och Malmö. Enligt Luftfartsverket, LFV, skulle det att ta omkring två timmar innan trafiken var i gång igen med full kapacitet. Kraftiga följdförseningar är att vänta under resten av dygnet.
– Felet skapade oreda i systemet och det kommer att ta hela dagen att jobba i fatt. Flygplan står nu på fel flygplatser, säger Per Fröberg.
Luftfartsverket beklagar att passagerarna försenas, men påpekar att ur flygsäkerhetssynpunkt är det ingen fara – man har rutiner att jobba ändå.
Stopp för avgångar
Inga plan fick lyfta från Swedavias flygplatser under stoppet, men inkommande plan kunde tas ner. Tio flygplatser berördes.
Problemen med datakommunikationen i LFV:s flygtrafikledningsystem startade strax innan klockan 12.
Många resenärer stod rådvilla i terminalen på Bromma, och bussar sattes in mellan Bromma och Arlanda i båda riktningar för de som landat på ”fel” flygplats.
– En del försöker boka om sin resa med tåg, men det funkar ju inte nu när SJ ligger nere, rapporterade Johannes Kvist, SVT:s reporter på plats vid 13.30-tiden.
”Svårare” att lyfta än landa
LFV har suttit i möte om situationen.
– Problemet innebär att de inte ser planen, så just nu står trafiken på flygplatserna, planen som skulle lyfta i vänteläge, men vi kan ta ner de som är på väg in. Det sker via radio och visuell kontakt, berättade Ulf Wallin, presschef på Swedavia som driver flygplatserna.
De flyg som redan är redo för inflygning landar som tänkt, medan de som befinner sig längre ifrån dirigeras om till sina reservflygplatser.
Säpo, Must och FRA inkopplade
Örebro flygplats har inte drabbats av stoppet i dag, men flygplatsens säkerhetschef Staffan Söderberg säger till SVT att han under dagen fått information från Säpo.
– Efter mastsabotagen sitter de febrilt och jobbar hos både Säpo, Must och FRA, säger Staffan Söderberg.
På frågan om kommunikationsproblemen på Arlanda skulle kunna ha något samband med sabotagen mot telemaster runt om i Sverige svarar Carolina Ekéus, pressekreterare på polisens nationella operativa avdelning:
– Det är för tidigt att säga någonting om det.
2.000 plan i luften varje dag
En vanlig dag befinner sig 1.500-2.000 plan uppe i svenskt luftrum, mest under morgon- och eftermiddagstimmarna.
– Det är svårt att säga exakt hur många plan som påverkats av stoppet. Vad felet berodde på ska undersökas vidare och utredas, säger Per Fröberg på LFV.
Mycket sällsynt
Senast i november i fjol stängdes luftrummet över Stockholm och Göteborg.
– Man tar säkerheten främst men visst är det ett allvarligt fel. Det är sånt här som inte får hända, säger Jan Ohlsson, flygjournalist till SVT.
Hur ofta händer sånt här?
– Väldigt sällan. Jag kan inte säga hur vanligt det är, men det händer väldigt sällan, säger Johan Live på Swedavia.
Nätverket drabbat
Enligt information till tillsynsmyndigheten Transportstyrelsen var det nätverket till radarn och kommunikationsutrustningen som slutade fungera.
– Vi betraktar det som ett unikt fall att det sker ett nätverksavbrott på det här sättet, säger Tomas Olsson, enhetschef vid Transportstyrelsen, till TT.
Vid de stora störningarna i Sverige förra året var problemen kopplade till radaranläggningen. Likadant var det när Arlanda och Bromma drabbades i augusti 2014.
– Då var det enskilt radarn som gick ur drift. Den här gången var det nätverket som håller ihop olika system som drabbades.
Ministern kallar
Infrastrukturminister Anna Johansson (S) ska kalla till sig berörda myndigheter för att gå igenom vad som hänt, vad som kan ligga bakom felet och vad som kan göras för att undvika att det händer igen.
Hon vill inte spekulera i om det finns något samband mellan Luftfartsverkets problem, mastsabotage och problemen under torsdagen för SJ:s bokningssystem.
– Det är fullt möjligt att de inträffar oberoende av varandra och nära tidsmässigt. Men det är klart att vi tittar på om det finns samband, det är också en del i uppföljningen, säger Johansson.