En gång i veckan åker Maj-Britt Anderberg med färdtjänsten till en seniorträff vid Starrbäcksängen. Men att komma hem på eftermiddagen har visat sig vara svårt. Fem av åtta gånger har taxibilen varit så försenad att Maj-Britt tvingats söka hjälp av hemtjänst och grannar.
– Det är inte acceptabelt att det är så, säger Maj-Britt Anderberg.
När seniorträffen stängt har Maj-Britt blivit stående utanför. Eftersom hon är synskadad kan hon inte ta sig hem på egen hand. Taxibolagen har sagt till Maj-Britt att förseningarna berott på tung trafik på eftermiddagen, men hon har även fått andra förklaringar.
Färdtjänstkörningar ignoreras
– Chaufförer som pratat bredvid mun har sagt att de slår bort färdtjänstbeställningarna för att de tjänar mer om de tar folk på gatan vid den tiden.
Vd:n för Taxi 020, Claes Löfvenberg, säger sig inte känna till att körningar ignoreras. Enligt honom har det troligtvis blivit något fel när Maj-Britt bokat färdtjänst.
– Det låter som att det är något fel i systemet och hennes adress. En timmes förseningar finns inte om det inte är något fel i systemet.
Pensionärsorganisationen PRO uppger att försenad färdtjänst är vanligt under eftermiddagarna i Stockholm och att brukarna prioriteras lägre än andra av taxibolagen. Men den bilden delar inte Taxi 020, ett av de två taxibolag som har färdtjänstuppdrag i Stockholm.
– Färdtjänsten är vår viktigaste kund och merparten av våra chaufförer tycker att det är väldigt bra körningar, säger Claes Löfvenberg.
ABC: Men är de lika lönsamma som vanliga körningar?
– Det beror på. Kortare sträckor kan de vara lönsammare, på lite längre sträckor är de inte lika lönsamma.
”Vi måste följa upp det”
Färdtjänst- och tillgänglighetsberedningen på Landstinget följer upp hur taxibolagen sköter färdtjänsten. Även där har man hört rykten om att körningar för färdtjänsten nedprioriteras under rusningstrafik, men det är inget man kunnat bekräfta.
– I 95 procent av alla resor kommer färdtjänstbilen fram när den ska. Men om vi ser att det finns en systematik i att man inte klarar det vid vissa tider eller i vissa områden så måste vi följa upp det och se till att det fungerar bättre, säger Karl Henriksson (KD), ordförande för färdtjänst- och tillgänglighetsberedningen.
– Själva idén bakom färdtjänsten är fantastisk, och jag skulle inte komma någonstans om den inte fanns. Men oron och nervositeten över att de inte kommer är inte rolig, säger Maj-Britt Anderberg.