SVT Nyheter Stockholm har tidigare berättat om hur trycket på akutsjukhusen är tänkt att minska genom att fler ringer 1177 Vårdguiden och tar hjälp av deras sjukvårdsrådgivning.
Många hörde av sig till oss efter reportaget och var missnöjda med telefonrådgivningen. En del för att de har hänvisats till fel ställe, andra för att det tar tid innan de får svar. Om de ens får något svar alls.
”Vad som helst utom akuten”
En som till varje pris vill undvika akuten är Michel Gabrielsson på Södermalm i Stockholm. I november, efter en ishockeymatch med sonen, slog han upp ett jack i läppen som behövde sys. Eftersom han inte ville vänta på SÖS-akuten i flera timmar ringde han Vårdguidens sjukvårdsupplysning 1177 för att ta reda på vart han kunde åka istället:
Michel Gabrielsson fortsatte att ringa 1177 medan han väntade fyra timmar på akuten – men han ringde förgäves:
– 1177 är ingen bra tjänst, den fungerar ju inte, konstaterar han.
Tyck till: Hur tycker du att 1177 funkar? Har du åkt till en annan vårdmottagning efter att ha ringt 1177? Mejla reporter Yvonne Åstrand!
Tvingas böta för långa svarstider
När SVT Nyheter Stockholm ringer 1177 en vanlig eftermiddag tar det närmare 20 min innan vi får svar. SVT:s granskning visar att bara varannat samtal besvaras inom tre minuter, vilket är den svarstid som landstinget i Stockholm har beställt och avtalat om.
Resten tar längre tid, vilket innebär böter för leverantören Medhelp som sköter telefontjänsten åt landstinget i Stockholm. Förra året fick Medhelp betala drygt 4,6 miljoner kronor i vite.
– Vår leverans av sjukvårdsrådsgivning i 1177-samtal påverkas, precis som andra delar av vården, av bristen på sjuksköterskor. Kunde vi anställa fler skulle tillgängligheten vara högre, säger Jonas Sareld, marknadschef, Medhelp.
Kortare än i andra landsting
Och även om många som ringde fick vänta mer än tre minuter så är det kortare än i andra landsting.
– Vi har ett avtal som säger att vi ska svara inom tre minuter, och även om vi inte alltid gör det så är vi mycket snabbare än i övriga landet, säger Jonas Sareld.
Förra året var svarstiden i Stockholms län 3 minuter och 31 sekunder vilket kan jämföras med övriga landsting som hade en medelsvarstid på hela 11 minuter och 18 sekunder. Det som skiljer sig åt är att där landstinget driver verksamheten i egen regi finns inga viten för bristande tillgänglighet.
Var tredje klarade sig med egenvård
Landstingens sjukvårdsrådgivning per telefon har till uppgift att ge råd om egenvård och att hänvisa till rätt vård på rätt plats. De flesta försöker precis som Michel Gabrielsson att undvika akutmottagningen.
Mer än var tredje som får hjälp av 1177:s sjuksköterskor på telefon behöver inte träffa läkare utan klarar sig med egenvård.
– Det visar att det är viktigt att vi finns, säger Jonas Sareld på Medhelp.
Söker fler sjuksköterskor
Förra året hanterade 1177 i Stockholms län närmare en miljon samtal. Det är i genomsnitt 2.650 samtal per dygn.
Medhelp söker just nu med ljus och lykta efter fler sjuksköterskor som också får möjlighet att jobba hemifrån. Sjukvårdsrådgivning per telefon är en verksamhet som växer.
Förutom Stockholm sköter Medhelp samtalen till 1177 åt landstingen i Värmland, Sörmland och Uppsala.