Nationalekonomen Åsa Hansson menar att Sverige har för få resenärer för att snabbtåg ska löna sig. Foto: SVT

Ny rapport ifrågasätter snabbtågssatsning

Publicerad

Den liberala tankesmedjan Fores stämmer in i den allt mer omfattande kritiken mot satsningen på snabbtåg mellan Stockholm och Göteborg/Malmö. I dag presenterades en forskarrapport som hävdar att projektet bygger på glädjekalkyler.

Rapporten som är skriven av nationalekonomen Åsa Hansson har titeln ”Är det lönt att välja tåget?”, och Åsa Hanssons svar är nej.

– De beräkningar som jämför nyttan med kostnaderna visar att det är en väldigt olönsam investering, säger Åsa Hansson. Det beror till stor del på att vi i Sverige är för få för att det ska bli ett tillräckligt antal resenärer och därmed lönsamt.

Sverigeförhandlingen

Det var alliansregeringen som drog igång den så kallade Sverigeförhandlingen som bygger på att skapa snabbtågsförbindelse mellan Stockholm, Malmö och Göteborg. Om satsningen blir verklighet kommer tågen att börja rulla kring år 2030, och farten ska då vara 320 kilometer i timmen.

Med den hastigheten tar sträckan Stockholm – Göteborg två timmar, jämfört med tre timmar i dag. Resan Stockholm – Malmö tar 2,5 timme i stället för dagens 4,5 timmar. Men nu möter projektet allt mer kritik för bristande lönsamhet.

Stockholm gynnas

Rapporten hävdar att den tänkta finansieringen av projektet bygger på att hela landets skattebetalare tvingas finansiera något som främst kommer södra landsändan till del.

Störst vinnare blir Stockholmsregionen. Men inte ens närvarande stockholmare var förtjusta i idén att Stockholm får snabbförbindelse med Göteborg och Malmö.

– Att man ska öka hastigheten till 320 kilometer i timmen är för mig obegripligt, säger stockholmaren Sonny Östberg. Vad blir det härnäst? Ska vi ta oss till Göteborg på en minut? För mig går det inte ihop att man ska förvalta sitt liv och sin tid på det här sättet.

Skattebetalarna drabbas

Åsa Hansson framhåller att stora projekt som Sverigeförhandlingen ofta drivs fram av politiker och byggindustri i förening.

– Skattekollektivet står för notan och borde stoppa projektet. Men de har en väldigt svag röst. Kanske borde man införa ett expertråd som ser över beslutsunderlaget och ger sina rekommendationer.

Stockholm utan tunnelbana

HG Wessberg har hört kritiken mot Sverigeförhandlingen förr, men tvekar inte när det gäller projektets värde för framtidens infrastruktur.

– När man fattade beslutet att bygga Stockholms tunnelbana 1941 fanns det inte en enda kalkyl som sa att den skulle bli lönsam. Men det går ju inte att tänka sig ett Stockholm utan tunnelbana.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.