-Det är som att vinna Nobelpriset, säger Ilija Batljan (s), kommunstyrelsens ordförande till TT.
Det var regeringen som beslutade att Banverket får tidigarelägga utbyggnaden av spår och plattformar på Nynäsbanan mellan Nynäshamn och Västerhaninge, söder om Stockholm.
”Jättelyft”
Nynäsbanan är i dag enkelspårig mellan de två stationerna. Problemen med tågförseningar är mycket stora och medför störningar för hela pendeltågssystemet i Stockholmsområdet.
-Nynäshamn är en kommun med många arbetspendlare. För dem är det här ett jättelyft, kommenterar Batljan beslutet.
Tidigareläggningen möjliggörs genom ett räntefritt lån på 250 miljoner kronor från landstinget i Stockholm.
Näst största hamnen
Beslutet att göra Norvik i Nynäshamn till framtidens containerhamn för Stockholmsområdet togs av styrelsen i Stockholms Hamnar. Norvik blir Sveriges näst största hamn och ersätter containerhamnen i Frihamnen, strax nordost om Stockholms innerstad. Bygget beräknas kosta minst 2,5 miljarder kronor.
-Det här leder till tusentals nya arbetstillfällen. Det är inte bara Nynäshamn som gynnas utan hela Södertörnsområdet. Det leder också till att Stockholms- och Mälardalsregionen får mycket bättre tillväxtförutsättningar än i dag, säger Batljan.
I början av nästa år fattar kommunfullmäktige i Stockholms stad det slutgiltiga beslutet om att börja bygga Norvikhamnen.
Kan inte välja
Enligt Batljan kom de båda beskeden inte helt överraskande.
-Jag har ju fått indikationer under resans gång men man vet aldrig förrän det blir ett definitivt beslut, säger han.
Vilket är du mest glad över, Nynäsbanan eller hamnen
-Jag kan inte välja. Det är omöjligt. De båda hänger ihop.