När Citybanan invigs i sommar kommer pendeltågen att kunna gå oftare. Från 2018 blir det kvartstrafik i nästan hela nätet stora delar av dygnet, även om inte alla stationer kommer att få ta del av den tätare trafiken.
– Snabbtågen kommer att ta en stor andel av resenärerna från de större stationerna. Det betyder att det blir bättre plats i tågen för resenärer på de mindre stationerna. Trängseln på tågen är i dag ett problem som tidvis är lika stort som den bristfälliga turtätheten, säger trafiklandstingsråd Kristoffer Tamsons (M) till DN.
Snabbtåg förkortar restiderna
Snabbpendeltåg kommer att införas på alla grenar utom mot Bålsta. Snabbtågen ska gå från de olika slutstationerna och hoppa över en rad stopp på vägen mot andra sidan Stockholm. Tanken är att snabbtågen ska stanna vid regionala kärnor och vid bytespunkter till annan kollektivtrafik. På så sätt ska restiden förkortas. Exempelvis kommer det att ta omkring 45 minuter från Södertälje till Arlanda, mot ungefär 90 minuter med ett tågbyte i dag.
Gamla tåg ersätts med nya
När Citybanan tas i bruk, ersätts de äldre pendeltågen med 46 nya tåg som började levereras i våras.
– De gamla tågen som försvinner är betydligt färre än de nya tågen. På några års sikt, säg en bit in på 2020-talet, ska man nog förvänta sig ännu tätare trafik, säger Kristoffer Tamsons till DN.