Ris och ros från politikerna

Uppdaterad
Publicerad

”Det är bra att staten skjuter till pengar men det kan inte vänta till år 2030”.

Sverigeförhandlingen presenterade på måndagen vilken kollektivtrafikutbyggnad staten kan tänka sig vara med och finansiera. Det handlar bland annat om utbyggd tunnelbana och en satsning på Spårväg Syd.

– Stockholmsregionen behöver både fler bostäder och bättre kollektivtrafik och det är viktigt att staten är med och skjuter till pengar för de här investeringarna. Men det är mycket som inte kan vänta ända till 2030, som är Sverigeförhandlingens tidshorisont för byggstart, säger Erika Ullberg (S) som är oppositionsfinanslandstingsråd till SVT Nyheter Stockholm.

– Jag vänder mig också emot att Sverigeförhandlingen vill se trängselskattepengarna som statlig medfinansiering. Jag anser i stället att de pengarna, som ju betalas av stockholmsbilisterna, ska räknas som lokal medfinansiering, säger Erika Ullberg (S).

”Fegt beslut”

Även Kristdemokraterna i landstinget är kritiska. De menar att förslaget att antingen förlänga Roslagsbanan till T-centralen eller att förlänga den röda tunnelbanelinjen från Mörby centrum till Täby är fegt.

– Jag vill påstå att det är fegt av statens förhandlare att inte ta till sig beräkningarna som visar att vinsterna blir mycket större om vi förlänger Roslagsbanan när det gäller restider, kapacitet och antalet nya bostäder. Vi kristdemokrater fortsätter att driva förslaget så att de som bor i nordostkommunerna kan få bättre kollektivtrafik, säger Karl Henriksson (KD), ordförande för landstingets beredning för trafikplanering i ett pressmeddelande.

”Vi går in i förhandlingarna med öppet sinne”

Liberalerna i Stockholms län försvarar behovet av Spårväg syd, och gläds över att tunnelbana till Täby är ett alternativ i förhandlingen.

– Vi stockholmare behöver snabbare och smidigare resor, samtidigt som vi blir allt fler. De investeringar vi gör ska resultera i kortare restider, ett mer flexibelt och robust transportsystem och ökad miljönytta med starkare kollektivtrafik. Spårsatsningar krävs framför allt på den kapacitetsstarka tunnelbanan. Vi går in i förhandlingarna med öppet sinne men gläds bland annat över att tunnelbana till Täby finns med på bordet, säger Sara Svanström (L), vice ordförande i landstingets trafiknämnd.

Centern generellt positiva

–  Vi är i grunden positiva till förhandlingens första bud. Ska vi klara av att bygga hundratusentals bostäder så behöver det ske kollektivtrafiknära och därför är det bra att staten nu vidareutvecklar modellen tillsammans med oss. I arbetet så eftersträvar vi de infrastruktursatsningar som ger underlag för bostäder i kollektivtrafiknära och miljövänliga lägen, säger Gustav Hemming (C), miljö- och regionplaneringslandstingsråd i ett pressmeddelande.

(V) säger nej till Österleden

Vänsterpartiet menar att en gigantisk östlig vägförbindelse, även om den också skulle rymma kollektivtrafik, kommer innebära ökad biltrafik och därmed ökade utsläppsnivåer.

– Österleden kommer inte heller att minska trafiken i innerstan. Finns det vägar kommer folk att köra på dem. Vi måste ställa om nu, säger Gunilla Roxby Cromvall (V), oppositionslandstingsråd.

Istället föreslås att kollektivtrafiken byggs ut på andra håll. Vänsterpartiet ställer sig positivt till de föreslagna utbyggda kollektivtrafikobjekten, men saknar en utbyggd tunnelbana mellan Nacka Forum och Orminge och Hagsätra-Älvsjö, samt en pendeltågsstation i Rågsved. Därutöver vill de se en tunnelbaneförlängning till Barkarby från Hjulsta, för att ge en ringlinje för blåa linjen.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.