Foto: SVT

Rosdahl (M): Våra upphandlingar bryter mot lagen

Uppdaterad
Publicerad

Färdtjänsten i Stockholm är långt ifrån den enda upphandlingen som Stockholms läns landsting kritiserats för. – Man gör ingen upphandling enligt lagen om offentlig upphandling utan man förlänger automatiskt år efter år och det är absolut otillåtet, säger också finanslandstingsrådet om vissa upphandlingar.

För tredje gången ska upphandlingen om skärgårdstrafiken göras om, upphandlingen av bygget av Nya Karolinska har kritiserats hårt och många tappade hakan när det kom fram att landstinget köpte stödstrumpor för 6.000 kronor paret.

Nej, färdtjänsten är inte den enda upphandlingen som landstinget i Stockholm kritiserats för.

Torbjörn Rosdahl (M), finanslandstingsråd i Stockholm, och ytterst ansvarig för att landstinget följer lagen om offentlig upphandling när avtalen görs, medger att man slarvat.

– Jag tror att de största bristerna finns i att vi gör för många direktupphandlingar. Vi ska följa regelverket och se till att allting görs rätt från början säger han.

15.370.000 kronor i upphandlingsböter

Förra året köpte Stockholms läns landsting trafik och hälso- och sjukvård för drygt 29 miljarder kronor. När något går snett får skattebetalarna stå för notan och betala så kallade ”upphandlingsböter”.

Sedan lagen om offentlig upphandling infördes 2010 har Stockholms läns landsting fått 15.370.000 kronor i upphandlingsböter.

”Satt det i rutin”

För att slippa fler böter i framtiden så ger Torbjörn Rosdahl (M) sin nya landstingsdirektör, Malin Frenning som tillträder den 1 december, i uppdrag att se till att regler följs.

Rosdahl menar att den största bristen ligger i att man i vissa fall förnyar eller förlänger avtal utan att en ny upphandling görs.

– Man gör ingen upphandling enligt lagen om offentlig upphandling utan man förlänger automatiskt år efter år tills man får tid och det är ju absolut otillåtet.

Men att följa reglerna är väl det minsta man kan förvänta sig?

– Jo, det kan man göra men uppenbarligen har det blivit en rutin att skylla på att man inte har tid och det duger inte, avslutar han.

Uppdrag till landstingsdirektören

1. Säkerställ att alla verksamheter följer riktlinjerna.

2. Översyn om det finns behov av att ändra riktlinjer för att skapa samsyn inom landstinget och minska problem med lagstiftningen.

3. Undersök förutsättningarna för samordning och centralisering av upphandlingsverksamheten.

4. Skärp kontrollen av när avtal löper ut för att minska behov av direktupphandlingar.

5. Undersök hur landstingsstyrelsen kan stärka uppföljningen av riktlinjerna.

6. Översyn av hur kompetensen inom landstingets upphandlingsverksamhet kan stärkas.

Källa: Stockholms läns landsting

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.