Skolborgarrådet Olle Burell reagerar starkt på uppgifter från TV4:s Kalla Fakta som visar att skolelever separerats efter kön på en skolbuss. Foto: TT

Skolborgarrådet: ”Avveckla alla religiösa friskolor”

Uppdaterad
Publicerad

Skolborgarrådet Olle Burell reagerar starkt på uppgifter från TV4:s Kalla Fakta som visar att skolelever separerats efter kön på en skolbuss.

– Jag vill att religiösa friskolor ska avvecklas, säger Olle Burell (S).

Den muslimska friskolan Al Azhar i Vällingby kallade i dag till presskonferens för att svara på kritiken som Kalla Fakta presenterat i dag. Det handlar om att skolan har separerat tjejer och killar när de åker skolbuss.

Kalla Fakta menar att det vid flera olika tillfällen dokumenterats hur flickorna hänvisas till dörren längst bak, medan pojkarna går in genom den främre dörren. Stockholms skolborgarråd Olle Burell (S) reagerar starkt på uppgifterna.

– Återigen får vi bevis på att det är en väldigt dålig idé att ha skolor som sorterar barn utifrån kulturell eller religiös bakgrund, säger Olle Burell (S).

”Stockholm kommer driva frågan på kongressen”

Skolborgarrådet kommer därför driva frågan om avveckling av religiösa friskolor på Socialdemokraternas kommande partikongress.

– Jag har landat i att jag är helt emot att det ska kunna förekomma religiösa friskolor eller skolor som sorterar barn utifrån annan kulturell eller politisk bakgrund. Jag vill att mitt parti på den kongress som nu väntar tar tydliga steg mot att rensa bort de inslagen i det svenska skolsystemet. Jag vill att religiösa friskolor ska avvecklas, säger Olle Burell (S).

Skolledningen meddelade på dagens presskonferens att de inte varit medvetna om könsuppdelningen i deras buss men menar att det skapats en ”busskultur” som de nu kommer att åtgärda.

LÄS MER: Skolelever delas upp efter kön i skolbuss

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.